EET Deník EET Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za zdražením stojí EET i vyšší ceny potravin

Karvinsko - Už více než dva měsíce mají restauratéři a hospodští povinnost vydávat ke každému jídlu a pivu účtenku. Se systémem elektronické evidence tržeb (EET) však přišly i vyšší náklady, a většina provozovatelů proto musela zdražit. Na některých místech až o 10 procent.

21.2.2017 1
SDÍLEJ:

Pokladna EET. Ilustrační foto. Foto: ČTK/David Taneček

„Všeobecně se zdražilo v řádech několika korun. Zvýšily se nám měsíční poplatky na provoz a dražší jsou i papíry do nové kasy. Navíc nám už po měsíci odešla tiskárna, takže z jedné investice jdeme do další," vysvětluje majitel rychvaldské Restaurace u Smetany Petr Smetana.

Ten navíc upozorňuje, že zdražování či likvidace některých zařízení nemusí být konečné. „V dubnu se odvede DPH a v květnu se přestane kouřit. Čekám, že další hospody ještě padnou," říká Smetana.

Přečtěte si: Protestujte proti EET, vyzývají Svobodní živnostníky

Příčinou zdražování však není jen EET. „Zdražit jsme samozřejmě o něco museli. Vůbec se o tom nemluví, ale už před časem markantně zdražily potraviny, pivovary a o 50 procent zdražil i ochranný svaz autorský, kterému nyní platíme o 50 tisíc víc. A bohužel nikdo jiný než zákazník to v závěru zaplatit nemůže," upozornili majitelé orlovské Koulovny, manželé Kuncovi, kteří v samotném zavedení elektronické evidence služeb vidí negativa i pozitiva.

„Plus EET je, že ten nový zákon udělal alespoň trochu pořádek. Na druhé straně pořizovací cena byla v našem případě provozoven přes milion korun a správa pokladen, papíry, kotouče a další věci jsou opravdu nemalé peníze," dodávají.

Přečtěte si: Obchodníci s obuví a textilem mají kvůli EET obavu z další zátěže

Podniky však nedoplácí jen na vyšší náklady. Zákon o EET nebere v potaz ani specifika některých zařízení, jejichž provoz se se zákonem neslučuje.

Jedním z takových byl i Divadelní klub Těšínského divadla v Českém Těšíně, který se na začátku prosince jeho provozovatelka Eva Chýlková rozhodla zavřít.

„Herci mi platili jednou měsíčně po výplatě, jinak se jelo na dluh. S jejich nízkými platy jsem to musela akceptovat. Při používání EET bych mohla sice pokladnu zapnout jen v den výplaty, jenže co kdyby v mezičase přišla kontrola a zjistila, že se v klubu pije, ale na finanční správu celé dny nechodí účtenky?" uvedla před časem Chýlková, která klub provozovala osm let.

Pavla Krůčková

Také si přečtěte: Obchodník skončil kvůli EET. Nového nájemce musela obec uprosit

Autor: Redakce

Nahravá se anketa
21.2.2017 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Přijmeme skladníka 33 000 Kč

Přijmeme šikovného a zodpovědného skladníka do velkoobchodu zeleniny a potravin na přípravu zboží dle objednávek. Noční provoz (8.5hod.). Mladý kolektiv, HPP, smlouva na dobu neurčitou, fyzicky náročná práce, příjemné prostředí, zaměstnanecké výhody. Plat až 33.000 Kč HM, možnost dalšího přivýdělku, prémií po zaučení a kariérního růstu.

Obchod - Přijmeme prodavačku 19 000 Kč

Prodejní okénko Minit na Masarykově nádr. přijme prodavačku. Pracovní doba pouze 2-3 dny v týdnu. Náplní práce bude rozpékání Minitek, příprava a prodej párků v rohlíku, kávy. Nástup možný ihned nebo dle domluvy.

Obchod - Zaměstnanec výběrové restaurace 125 Kč

Hledáme zaměstnance do známé výběrové restaurace na pozici obsluhy zákazníků za pultem, přípravy rybích pokrmů, salátů apod. Nástup možný ihned. Náplň práce: obsluha zákazníků, příprava rybích pokrmů, salátů, snacků, práce na pokladně, udržování pořádku na pracovišti.

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 13 500 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci Administrativní pracovník/pracovnice - pouze pro OZP. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč, mzda max. 13500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: V případě zájmu zašlete životopis , Náplň práce:, administrativa (kopírování, laminování), kompletace smluv, vedení dokumentace , Požadujeme: , bezúhonnost, spolehlivost, pečlivost, flexibilita, schopnost samostatné i týmové práce, logické myšlení, Nabízíme: , zázemí silné a stabilní společnosti , možnost dalšího vzdělávání , práci v příjemném a přátelském prostředí , HPP na dobu určitou 1 rok s možností prodloužení. Pracoviště: Centr group-elmont s.r.o.-brno, 602 00 Brno 2. Informace: Dana Mahrová, .


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Pardubicích zavřeli bar kvůli EET, u Svitav sebrali forbesy

Majitel baru v Pardubicích měl EET evidované na jinou firmu. Teď má nuceně zavřeno.

Test Deníku: Účtenky prodejci automaticky nedávají. Navzdory pokutě

Dáte nám účtenku? zeptal se redaktor Deníku Rovnost v rychlém občerstvení ve Vyškově na náměstí. Po zaplacení ji totiž nedostal. Stejně dopadl i…

Dvacet tisíc výher měsíčně. Úředníci ladí detaily Účtenkovky

Téměř rok po startu  EET začne fungovat i státní loterie, v níž se budou losovat kódy z účtenek.

Povinné účtenky – základní otázky a odpovědi

1. Co to je EET?

Zkratka počátečních písmen elektronická evidence tržeb, je to systém dálkového zasílání přehledu tržeb. Už dříve se v Česku uvažovalo o zavedení tzv. registračních pokladen s fiskální pamětí.

zobrazit více >

2. Jak EET funguje?

Podnikatelé si musejí pořídit internet, pokud podnikají venku, tak bezdrátový. K tomu si musejí pořídit tiskárnu na účtenky a do nějakého zařízení (mobil, dotyková pokladna, tablet) nahrát program na odesílání tržeb.

zobrazit více >

3. Kdo eviduje tržby?

EET je rozdělena do čtyř etap. Rozhodující je, do jakého typu podnikání (dle tzv. kódů CZ- NACE) spadáte.

zobrazit více >

4. Co je evidovanou tržbou dle EET?

EVIDOVANOU TRŽBOU JE JAKÁKOLI PLATBA, která není ojedinělá, a je uskutečněna prostřednictvím…

zobrazit více >

5. Co musí podnikatel udělat, aby měl EET (autentizace, certifikát)

Než podnikatel zahájí vydávání účtenek, musí požádá Finanční správu o autentizační údaje, které mu umožní přihlášení na portál správce daně. Po přihlášení si podnikatel na portále zaeviduje své provozovny a vygeneruje tzv. certifikát.

zobrazit více >

6. Jaké zkušenosti si z EET odnesli Chorvaté?

Dodavatelé EET služeb začali růst jako houby po dešti Na začátku jich bylo přes 300. Po počátečním nadšení přišlo vystřízlivění.

zobrazit více >

Praktické otázky z provozu

1. Jak vybrat dobrého dodavatele pokladen? Na co si dát pozor?

V současné době vidíme na trhu mnoho start-upů, které víří vody trhu s EET, což je velmi dobře. Pokud ale vycházíme ze zahraničního trhu, kde mají i několikaleté zkušenosti, je patrné, že většina nových společností do roka své existence zaniká.

zobrazit více >

2. Jakým způsobem funguje ovládání tabletu/dotykové pokladny a jak se vkládá papír?

Ovládání dotykové pokladny je stejné, jako každý jiný tablet. Pokud si tedy umíte přečíst článek na denik.cz, je zde veliký předpoklad, že zvládnete i elektronickou pokladnu.

zobrazit více >

3. Jak se kasa zavírá a jak z ní předám informace své účetní?

Záleží na konkrétním dodavateli. Například nejrozšířenější typ eKasa má funkci, která umožňuje na konci směny zvolit položku „Uzavřít pokladnu". Zde si uživatel vybere, zda-li již dnes zavírá nebo pouze předává směnu někomu ze svých kolegů.

zobrazit více >

4. Slyšel jsem, že je dobré, aby kasa měla zálohování dat pomocí cloudu. Co když se mi data smažou?

Pokud by se stalo, že z jakéhokoliv důvodu přijdete o data v zařízení, tak se dají všechna data obnovit pomocí zálohového souboru přímo v aplikaci.

zobrazit více >

5. Zapomněl jsem si PIN do kasy, jak ho obnovím? Reset pinu.

PIN kódy lze měnit a i upravovat i na dálku. Opět záleží na konkrétním modelu pokladny.

zobrazit více >