EET Deník EET Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Restaurace zdražily, lidé se bouří, navýšené ceny neakceptují

Jičínsko – Elektronická evidence tržeb funguje už tři týdny. I když se nedávno objevila zpráva, že několik restaurací, především těch menších, na Jičínsku končí, hromadné zavírání se zatím nekoná.

22.12.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavla Franzkiová

Na zákazníky ale čekalo jiné nepříjemné překvapení. Ceny za jídlo i nápoje šly nahoru. A někde bylo zdražení tak rapidní, že restaurace musela opět zlevnit.

Lidé jsou ale kvůli tomuto kroku velmi naštvaní a mnozí si myslí, že především podniky v Jičíně si hrají na něco, čím nejsou. „Osobně si myslím, že restaurace zdražily opravdu nepřiměřeně. Samozřejmě mají v souvislosti s EET náklady. Sám s tímto projektem nesouhlasím, ale tak masivní zdražení, které proběhlo v Jičíně, je opravdu absurdní. Panu Babišovi akorát nahrává do karet," zlobí se na facebooku Jakub Šeps.

A další pisatelka Jana Šrotýřová jeho slova potvrzuje. „Tady u nás v Jičíně zdražili snad téměř všichni. Akorát nikdo nevysvětlil proč. Ale oni to vědí. Je to jejich vizitka. Podle mě je jim to asi úplně fuk."

Mezi restaurace, které své ceny zvedly, patří i jičínský Veget House. Tam si za obědy připlatíte o deset procent navíc. Jak ale vysvětlil majitel Roman Štefan, ceny za jídlo byly dlouhodobě podhodnocené a zdražování tedy nevyhnutelné. Štefan si rovněž myslí, že hysterie kolem zvyšování cen je zbytečná. 

„Nemyslím si, že navýšení cen je nějak vysoké. Tedy alespoň u nás ne. Podle mě, připlatit si za jídlo deset až dvacet korun nikoho nepoloží. Není to žádná extra položka," vysvětluje majitel jičínského Veget Housu Roman Štefan a dodává, že u nich nedošlo ke zdražení minutkových jídel a nápojů.

Kde ale skok cen nahoru pocítili, je Mexická restaurace. „Ceny jídla byly opravdu enormně navýšeny. Byli jsme zaskočeni, nakonec jsme z restaurace odešli," říká k nedávnému zdražení v Mexické restauraci pětatřicetiletý Michal z Jičína. Velký nárůst cen měl údajně způsobit i znatelný odliv zákazníků a Mexická měla proto „couvnout" a opět zlevnit.

Nicméně tuto informaci majitel Pavel Řezníček popírá a podle jeho slov zdražení nebylo razantní. „Ano, ceny jsme zvedli v průměru o tři až čtyři procenta. Nejdříve jsme navýšili ceny nápojů a až poté ceny jídla. Lidé se na nás zlobili. Tvrdili, že jsme zdražili jídlo, ale nápojů si vůbec nevšimli. Vysvětlovali jsme jim, že ceny na jídelním lístku se neměnily asi tři roky," přiznává Řezníček. „Problém nastal, když jsme uvažovali o zdražení piva, jehož cena měla být kolem padesáti korun. Dělali jsme průzkum u zákazníků, kteří jasně řekli, že to už je moc," brání se podnikatel.

A Mexická nebyla jediná, kde se zdražovalo. Přidala se i Divá Bára. Údajně, podle neověřených informací, se majitelé právě těchto dvou podniků ještě společně s Hotelem Jičín měli mezi sebou na cenách dohodnout. Tuto skutečnost jsme si ověřovali a podle všeho se nezakládá na pravdě. „Ano, zdražili jsme. O kolik přesně vám ale neřeknu, protože jsme dělali kompletní nový jídelní lístek," přiznává majitelka Divé Báry a informace o jakékoliv dohodě s jinými subjekty popírá.

Zprávy o „kartelu" popírá i majitel Hotelu Jičín Jan Ent. Ten také jako jediný ceny neměnil. „Nemuseli jsme zdražovat, jelikož naše ceny jsou o něco vyšší než v jiných restauracích na Jičínsku, a to z důvodu toho, že jsme regionální restaurace. Ale pravda je, že náklady na pořízení kasy byly dost vysoké. Nás to stálo sto osmdesát tisíc," prozrazuje částku, kterou musel do pořízení kas investovat a pokračuje:

„Museli jsme pořídit nové kasy, tiskárny a rovněž jsme instalovali kamerový systém, což je taková moje pojistka. Ministr Babiš totiž v systému zavedl tlačítko, díky kterému můžete nahlásit nevydanou účtenku. Takže pokud by k tomu došlo u nás, budu si to moci ověřit. Na záznamu si najdu konkrétní den, konkrétní čas a stůl a zjistím, zdali účtenka skutečně vydána nebyla," objasňuje tento atypický krok Ent.

Zákazníci jsou tentokrát ale skutečně rozzuření a shodují se na tom, že to, co se v Jičíně v restauracích po prvním prosinci děje, je nehoráznost. Svůj nesouhlas s postupem podnikatelů vyjádřili nejen na facebookových stránkách. „Když jedete do restaurace do Prahy či okolí, řekla bych, že tam necháte vždy méně a ještě je jídlo o dost lepší než tady u nás. Velké zdražování kvůli EET mi přijde jako obyčejná drzost," napsala Eliška Králová.

Autor: Pavla Franzkiová

22.12.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Test Deníku: Účtenky prodejci automaticky nedávají. Navzdory pokutě

Dáte nám účtenku? zeptal se redaktor Deníku Rovnost v rychlém občerstvení ve Vyškově na náměstí. Po zaplacení ji totiž nedostal. Stejně dopadl i…

Dvacet tisíc výher měsíčně. Úředníci ladí detaily Účtenkovky

Téměř rok po startu  EET začne fungovat i státní loterie, v níž se budou losovat kódy z účtenek.

Babišovi nebudu dělat kašpárka, věří jeho nový poradce

Jeden z nejhlasitějších kritiků elektronické evidence tržeb začal radit jejímu duchovnímu otci Andreji Babišovi. Nebojí se autor Hlídače EET…

Povinné účtenky – základní otázky a odpovědi

1. Co to je EET?

Zkratka počátečních písmen elektronická evidence tržeb, je to systém dálkového zasílání přehledu tržeb. Už dříve se v Česku uvažovalo o zavedení tzv. registračních pokladen s fiskální pamětí.

zobrazit více >

2. Jak EET funguje?

Podnikatelé si musejí pořídit internet, pokud podnikají venku, tak bezdrátový. K tomu si musejí pořídit tiskárnu na účtenky a do nějakého zařízení (mobil, dotyková pokladna, tablet) nahrát program na odesílání tržeb.

zobrazit více >

3. Kdo eviduje tržby?

EET je rozdělena do čtyř etap. Rozhodující je, do jakého typu podnikání (dle tzv. kódů CZ- NACE) spadáte.

zobrazit více >

4. Co je evidovanou tržbou dle EET?

EVIDOVANOU TRŽBOU JE JAKÁKOLI PLATBA, která není ojedinělá, a je uskutečněna prostřednictvím…

zobrazit více >

5. Co musí podnikatel udělat, aby měl EET (autentizace, certifikát)

Než podnikatel zahájí vydávání účtenek, musí požádá Finanční správu o autentizační údaje, které mu umožní přihlášení na portál správce daně. Po přihlášení si podnikatel na portále zaeviduje své provozovny a vygeneruje tzv. certifikát.

zobrazit více >

6. Jaké zkušenosti si z EET odnesli Chorvaté?

Dodavatelé EET služeb začali růst jako houby po dešti Na začátku jich bylo přes 300. Po počátečním nadšení přišlo vystřízlivění.

zobrazit více >

Praktické otázky z provozu

1. Jak vybrat dobrého dodavatele pokladen? Na co si dát pozor?

V současné době vidíme na trhu mnoho start-upů, které víří vody trhu s EET, což je velmi dobře. Pokud ale vycházíme ze zahraničního trhu, kde mají i několikaleté zkušenosti, je patrné, že většina nových společností do roka své existence zaniká.

zobrazit více >

2. Jakým způsobem funguje ovládání tabletu/dotykové pokladny a jak se vkládá papír?

Ovládání dotykové pokladny je stejné, jako každý jiný tablet. Pokud si tedy umíte přečíst článek na denik.cz, je zde veliký předpoklad, že zvládnete i elektronickou pokladnu.

zobrazit více >

3. Jak se kasa zavírá a jak z ní předám informace své účetní?

Záleží na konkrétním dodavateli. Například nejrozšířenější typ eKasa má funkci, která umožňuje na konci směny zvolit položku „Uzavřít pokladnu". Zde si uživatel vybere, zda-li již dnes zavírá nebo pouze předává směnu někomu ze svých kolegů.

zobrazit více >

4. Slyšel jsem, že je dobré, aby kasa měla zálohování dat pomocí cloudu. Co když se mi data smažou?

Pokud by se stalo, že z jakéhokoliv důvodu přijdete o data v zařízení, tak se dají všechna data obnovit pomocí zálohového souboru přímo v aplikaci.

zobrazit více >

5. Zapomněl jsem si PIN do kasy, jak ho obnovím? Reset pinu.

PIN kódy lze měnit a i upravovat i na dálku. Opět záleží na konkrétním modelu pokladny.

zobrazit více >