EET Deník EET Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Loni vzniklo rekordní množství hospod. Ale jen účelově kvůli EET

V loňském roce vzniklo více než 2200 firem, které podnikají v oblasti stravování a pohostinství, což je nejvíce za posledních pět let. Jedním z důvodů může být zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Na druhou stranu za posledních pět let ubylo v oboru tisíc živnostníků. Vyplývá to z informací poradenské společnosti Bisnode. 

30.5.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

V uplynulém roce bylo v zemi zaregistrováno 2226 nových společností, jejichž předmětem činnosti je stravování a pohostinství. Jedná se o nejvyšší počet za posledních 5 let a o 75procentní nárůst ve srovnání s rokem 2015.

„Jedním z důvodů extrémního přírůstku nových firem může být zavedení elektronické evidence tržeb (EET) od prosince 2016, kdy někteří podnikatelé účelově zakládali nové firmy, aby zakryli nápadné skokové výkyvy v tržbách, které by díky EET odhalily finanční úřady," říká analytička Bisnode Petra Štěpánová.

Nové firmy v pohostinství vzniklé v roce 2017

Toto vysvětlení podle potvrzuje také skutečnost, že plná polovina vloni založených firem vznikla v týdnech těsně před a po spuštění EET. Absolutně nejvíce nových pohostinských společností vyrašilo v listopadu.

Letošní data zatím nenaznačují masové ukončování podnikatelských aktivit, o kterých se v souvislosti EET hovoří. Od počátku roku vzniklo 708 nových firem v oboru. Pokud by se současné tempo udrželo, byl by letos zaregistrován druhý největší počet společností za posledních šest let.

Opačná situace panuje v případě počtu živnostníků. Ten v porovnání s předchozími lety spíše klesá. „U zhruba pětiny firem, které byly založeny v roce 2016, je majoritním vlastníkem fyzická osoba, která v předchozích letech již ve stravování a pohostinství podnikala na živnostenský list. Přes 12 procent nově založených společností ovládá majitel, který kontroluje další podnik nebo podniky se stejným předmětem činnosti. Existují případy, kdy se adresy všech firem shodují," doplnila Štěpánová.

Subjekty v pohostinství vzniklé a zaniklé v letech 2013 až 2017

Souhrnná čísla za posledních pět let ukazují, že v pohostinství sice vzniklo téměř šest tisíc nových firem, zároveň ale své podnikání ukončilo sedm tisíc živnostníků.

Autor: Michal Janko

Nahravá se anketa
30.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Specialista financí 25 000 Kč

Zprostředkovatelé finančních transakcí a finanční makléři Junior konzultant. Požadované vzdělání: úsv. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Náplň práce:, -Příprava na zkoušky a registraci u České národní banky, -Získání odbornosti v oblasti investic, úvěrů a krytí rizik, -Péče o přidělenou klientelu, -Vedení agendy klientů, administrativní činnost, -Po zaškolení samostatné vedení obchodních jednání, -Diagnostika klientských potřeb, -Účast na školení, sledování aktualit, , Nabízíme:, -Fixní plat + prémie, -Nástupní plat 25 000 Kč, -Služební notebook , -Služební telefon, -Přidělení stávající klientely, -Podpora interního call centra, -Flexibilní pracovní dobu, -Zaškolení zdarma, , Požadujeme:, -Časovou flexibilitu, -Ochotu cestovat v rámci regionu, -Organizační schopnosti, -Komunikační dovednosti, obchodní talent , , Způsob kontaktu: pouze telefonicky nebo emailem.. Pracoviště: Sms finanční poradenství, a.s. - karviná fryštát, Hrnčířská, č.p. 42, 733 01 Karviná 1. Informace: Markéta Ciku, +420 608 066 333.

Administrativa - Administrativa Úředník ve skladu 16 000 Kč

Úředníci ve skladech Referent/ka skladu. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme SŠ ekonomického zaměření, pomocné účetní práce, administrativa spojená s expedicí výrobků zákazníkům. Znalos AJ podmínkou.. Pracoviště: Konform - plastic, s. r. o., Šedesátá, č.p. 5576, 760 01 Zlín 1. Informace: Martina Chludová, +420 778 751 348.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 19 000 Kč

Zámečníci strojů Strojní mechanik (elektromechanik) pro strojírenský montážní závod. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: vyhl. 50/1978 Sb. - § 5 pracovník znalý., NUTNÁ znalost čtení strojírenské výkresové dokumentace.. Pracoviště: Tos olomouc, s.r.o., Tovární, č.p. 1180, 779 00 Olomouc 9. Informace: Marta Kovářová, +420 587 404 210.

Technika a elektrotechnika - Elektrikář - Praha a střední Čechy 36 000 Kč

Elektrikáři Přijmeme zkušené elektrikáře do lokality Praha a střední Čechy.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Pardubicích zavřeli bar kvůli EET, u Svitav sebrali forbesy

Majitel baru v Pardubicích měl EET evidované na jinou firmu. Teď má nuceně zavřeno.

Test Deníku: Účtenky prodejci automaticky nedávají. Navzdory pokutě

Dáte nám účtenku? zeptal se redaktor Deníku Rovnost v rychlém občerstvení ve Vyškově na náměstí. Po zaplacení ji totiž nedostal. Stejně dopadl i…

Dvacet tisíc výher měsíčně. Úředníci ladí detaily Účtenkovky

Téměř rok po startu  EET začne fungovat i státní loterie, v níž se budou losovat kódy z účtenek.

Povinné účtenky – základní otázky a odpovědi

1. Co to je EET?

Zkratka počátečních písmen elektronická evidence tržeb, je to systém dálkového zasílání přehledu tržeb. Už dříve se v Česku uvažovalo o zavedení tzv. registračních pokladen s fiskální pamětí.

zobrazit více >

2. Jak EET funguje?

Podnikatelé si musejí pořídit internet, pokud podnikají venku, tak bezdrátový. K tomu si musejí pořídit tiskárnu na účtenky a do nějakého zařízení (mobil, dotyková pokladna, tablet) nahrát program na odesílání tržeb.

zobrazit více >

3. Kdo eviduje tržby?

EET je rozdělena do čtyř etap. Rozhodující je, do jakého typu podnikání (dle tzv. kódů CZ- NACE) spadáte.

zobrazit více >

4. Co je evidovanou tržbou dle EET?

EVIDOVANOU TRŽBOU JE JAKÁKOLI PLATBA, která není ojedinělá, a je uskutečněna prostřednictvím…

zobrazit více >

5. Co musí podnikatel udělat, aby měl EET (autentizace, certifikát)

Než podnikatel zahájí vydávání účtenek, musí požádá Finanční správu o autentizační údaje, které mu umožní přihlášení na portál správce daně. Po přihlášení si podnikatel na portále zaeviduje své provozovny a vygeneruje tzv. certifikát.

zobrazit více >

6. Jaké zkušenosti si z EET odnesli Chorvaté?

Dodavatelé EET služeb začali růst jako houby po dešti Na začátku jich bylo přes 300. Po počátečním nadšení přišlo vystřízlivění.

zobrazit více >

Praktické otázky z provozu

1. Jak vybrat dobrého dodavatele pokladen? Na co si dát pozor?

V současné době vidíme na trhu mnoho start-upů, které víří vody trhu s EET, což je velmi dobře. Pokud ale vycházíme ze zahraničního trhu, kde mají i několikaleté zkušenosti, je patrné, že většina nových společností do roka své existence zaniká.

zobrazit více >

2. Jakým způsobem funguje ovládání tabletu/dotykové pokladny a jak se vkládá papír?

Ovládání dotykové pokladny je stejné, jako každý jiný tablet. Pokud si tedy umíte přečíst článek na denik.cz, je zde veliký předpoklad, že zvládnete i elektronickou pokladnu.

zobrazit více >

3. Jak se kasa zavírá a jak z ní předám informace své účetní?

Záleží na konkrétním dodavateli. Například nejrozšířenější typ eKasa má funkci, která umožňuje na konci směny zvolit položku „Uzavřít pokladnu". Zde si uživatel vybere, zda-li již dnes zavírá nebo pouze předává směnu někomu ze svých kolegů.

zobrazit více >

4. Slyšel jsem, že je dobré, aby kasa měla zálohování dat pomocí cloudu. Co když se mi data smažou?

Pokud by se stalo, že z jakéhokoliv důvodu přijdete o data v zařízení, tak se dají všechna data obnovit pomocí zálohového souboru přímo v aplikaci.

zobrazit více >

5. Zapomněl jsem si PIN do kasy, jak ho obnovím? Reset pinu.

PIN kódy lze měnit a i upravovat i na dálku. Opět záleží na konkrétním modelu pokladny.

zobrazit více >