Je jedno, jestli míříte do trafiky pro noviny, kupujete si boty, nebo děláte velký rodinný nákup v supermarketu. Na velikosti obchodu nezáleží.

Od 1. března si z každé prodejny v České republice odnesete nový „suvenýr" v podobě účtenky. Ke 40 tisícům hospodských a hoteliérů, kteří evidují tržby od prosince, se teď přidává i čtvrtmilion obchodníků. Nachystána je ale jen čtvrtina z nich, ostatní nemají dva týdny před začátkem nakoupeny pokladny ani požádáno o přihlášení k systému. Místo klidného přechodu na elektronickou evidenci tržeb (EET) to spíše vypadá na drama.

Také čtěte: Desítky trafik mohou skončit kvůli EET

Nikoliv pro zákazníky. Ti by si maximálně měli dát pozor na to, zda účtenka, kterou v obchodě dostanou, je uznatelná pro případ reklamace (viz grafika).

Za výrazně kratší kus špagátu ale i tentokrát tahají obchodníci. Stále se totiž tváří, že se jich EET netýká. Riskují tím pokutu či v krajním případě i uzavření provozovny.

Jak už v Deníku odhadl šéf Asociace českého tradičního obchodu Zdeněk Juračka, část nejmenších krámků EET nepřežije. „Kolik prodejen a jestli vůbec se kvůli EET zavřou, se těžko odhaduje. Existuje však hodně obchodů, resp. obchůdků, které přežívají na okraji šedé ekonomiky. Dá se tedy předpokládat, že dost prodejen ukončí činnost, ale ve velké většině nikoliv kvůli EET, ale kvůli špatné ekonomice," odhadl Juračka.

Malé obchody budou patřit mezi „ohrožené" druhy. Těch úplně nejmenších s prodejní plochou do 50 m2 je v Česku 6619 (dle dat k 1. 1. 2016). Každá třetí prodejna přitom patří asijským prodejcům. Jejich tržby budou ostře sledovány hlavně českými konkurenty, kteří je podezírají z neúplného danění. Finanční správa například připravila speciální web ve vietnamštině a vstříc asijským obchodníkům se snaží jít i někteří prodejci pokladen. Někteří své kasy nechali přeložit do cizího jazyka. „Konkrétní položky obchodníci vidí na displeji pokladny ve vietnamštině, přičemž úč-tenka pro zákazníka se vytiskne v češtině, což zajišťuje hladký průběh pro obě strany," potvrzuje Hynek Pášma, provozovatel pokladních systémů Markeeta.

Také čtěte: Dožijí se astrologové povinných účtenek?

Jazykové mutace přitom nejsou tím nejdůležitějším. Obchodníci zjišťují i to, jak rychle propojit vydávání účtenek EET s platbou kartou a evidencí zásob a dalšími věcmi, které hospodské z první vlny zas tak moc netrápily. „V druhé vlně zákazníci daleko více volají po integraci EET pokladny nejen s váhou, ale i např. se skladovým hospodářstvím a účetním systémem. Zákazníci požadují i možnost údaje na účtence modifikovat tak, aby mohla sloužit pro potřeby záruky a reklamace. eKasa má navíc i integrovaný platební terminál. Jinými slovy, když zadáte platbu v kase, nemusíte znovu položku ťukat do platebního terminálu banky a tím zdržovat sebe i zákazníka," popisuje Luboš Lukasík, jednatel eKasa od O2.

Obchodníci by výběr pokladny neměli brát na lehkou váhu. I první vlna potvrdila, že část hospodských koupila levné „zadarmo řešení", které přestalo fungovat. Těsně po startu tak hledali nového dodavatele, což kvůli přetížení firem zakázkami bylo složité. Pokuta za maření EET přitom může být až 500 tisíc korun.

Také čtěte: Do druhé etapy EET se zatím zaregistrovala desetina obchodníků