Čtvrt milionu obchodníků čekají poslední dva týdny, kdy ještě nemusejí vydávat povinné účtenky.

Od března ale povinnost elektronické evidence tržeb (EET) nemine ani je. Musejí si pořídit internet a pokladní systém.

Krátce před startem ale přišlo i dobře míněné varování od Hospodářské komory ČR. Zatím se k EET přihlásilo zhruba 50 tisíc podnikatelů, kterých se týká druhá vlna. Často ale kupují nevyhovující pokladny, které budou vydávat nedostačující účtenky. Navíc údaje o tržbách nemají obchodníci pořádně zabezpečeny, za což jim může hrozit pokuta.

Čtěte také: Juračka: Malé obchody zkrachují, kvůli účtenkám to ale nebude

„Podle zákona o ochraně spotřebitele by pokladna měla být vybavena displejem, který umožní zákazníkům kontrolovat markované položky. Řada pokladen navíc vydává nevalidní účtenky, které sice splňují zákon o EET, ale nenaplňují podmínky zákona o účetnictví," říká expert Hospodářské komory pro EET Jakub Rainisch.

A právě to může být problém jak pro podnikatele, tak pro zákazníky. Jak už Deník uvedl dříve, účtenka z EET nemusí suplovat tzv. doklad o zakoupení – a ten je potřeba pro reklamaci zboží. Pokud tedy obchodník nemá vhodnou kasu, která to umožňuje, měl by vedle účtenky pro EET zvlášť vydat doklad o zaplacení.

„Podnikatelé by se už při samotném nákupu zařízení pro EET měli ujistit, že vydávaná účtenka má všechny náležitosti podle zákona o účetnictví, tzv. zjednodušený daňový doklad do deseti tisíc korun, jinak plný daňový doklad – fakturu," nabádá Miroslav Diro z Hospodářské komory.

Čtěte také: Hospodskému, který vybírá „babišné", trest nehrozí

„Na účtence musí být zaprvé jasná identifikace prodejce, tedy název firmy, adresa sídla nebo místo podnikání a IČO, zadruhé evidenční číslo daňového dokladu, kdy došlo k nákupu, ale také co zákazník koupil. Na rozdíl od EET musí účtenka obsahovat přesný výčet a počet jednotlivého zboží a kusů," vysvětluje Diro. Hospodářská komora už od loňska testuje pokladny, aby podnikatelé měli aspoň nějaké vodítko, jak neudělat chybu a nepoškodit sebe i zákazníka.

Větší dodavatelé nicméně nabízejí kasy, které zvládnou účtenku platnou podle všech zákonů. „Naše účtenky mají parametry zjednodušeného daňového dokladu, a pokud prodejce požaduje, mohou mít i parametry řádného daňového dokladu," říká Luboš Lukasík, šéf eKasa od O2. „Doporučuji sledovat i specializace jednotlivých pokladních systémů. Jiné potřeby zkrátka budou mít e-shopy, supermarkety, vinotéky nebo třeba benzínové stanice," podotýká provozní ředitel Storyous Petr Filipec.

Čtěte také: Desítky trafik mohou skončit kvůli EET