EET Deník EET Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Půl roku s EET: Kvůli maskování tržeb vznikaly nové firmy. Účty lidé nechtějí

/ANKETA/ - Tiskárna tiše vrní a po chvíli vyplivne účtenku, kterou obchodník předává zákazníkovi. Ten ji ale většinou nechce, a tak papír končí v koši. Podobná scéna se už přes půl roku odehrává v hospodách a restauracích a od března také v obchodech. Celkem podnikatelé od zavedení elektronické evidence tržeb vytiskli přes jeden a půl miliardy dokladů.

12.6.2017 1
SDÍLEJ:

EET v trafikách, ilustrační fotoFoto: Deník / Rapco Michal

Nezájem lidí o účty potvrdil například Martin Svačinka, který pracuje v hospodě za barem. „Účty vždy vystavím, ale málokdo si je vezme. Podobně se chovám i sám v obchodech, kde si je beru třeba jen u elektroniky kvůli reklamacím," popsal Svačinka.

Na fungování barů a restaurací před a po zavedení elektronické evidence se zaměřil výzkum společnosti Bisnode, která se věnuje analýze fungování firem. „V České republice loni vzniklo 2226 nových firem, které se zaměřují na stravování a pohostinství," uvedla analytička firmy Bisnode Petra Štěpánová. Nejvíce podniků otevřelo v listopadu před spuštěním evidence.

Evidence tržeb· Hospody, restaurace a hotely musí od loňského prosince elektronicky hlásit veškerou tržbu.
· Zákazníci dostávají účtenky s kódem, podle kterého si mohou ověřit, že obchodník tržbu oznámil.
· Od března tržby evidují i malo- a velkoobchodníci.

V Jihomoravském kraji vzniklo loni 362 hospod a restaurací. „Někteří podnikatelé účelově zakládali nové firmy, aby zakryli nápadně skokový nárůst tržeb, který by díky elektronické evidenci odhalily finanční úřady," doplnila Štěpánová.

Podle zástupce ředitele jihomoravského finančního úřadu Davida Stančíka ale není nárůst tržeb v podniku automaticky důvodem ke kontrole. „Pokud ovšem získáme další indicie, že je něco v nepořádku, kontrolu zahájíme," ubezpečil Stančík.

Zkušenost se zakrýváním tržeb pomocí založení nové firmy zatím kontroloři finančního úřadu podle Stančíka nemají. „Nemohu vyloučit, že k takovým případům došlo či dochází. Spíše se ale domnívám, že to tak bylo před spuštěním evidence tržeb," dodal.

Letos v Jihomoravském kraji do konce května vzniklo 112 hospod a restaurací. „Aktuální data nenaznačují hromadné ukončování podnikání, o kterém se v souvislosti s elektronickou evidencí hovořilo. Pokud tempo zakládání nových firem vydrží, může jich letos vzniknout druhý nejvyšší počet za posledních šest let," předestřela možnou budoucnost analytička Štěpánová.

Autor: Michal Rapco

Nahravá se anketa
12.6.2017 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Specialista financí 25 000 Kč

Zprostředkovatelé finančních transakcí a finanční makléři Junior konzultant. Požadované vzdělání: úsv. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Náplň práce:, -Příprava na zkoušky a registraci u České národní banky, -Získání odbornosti v oblasti investic, úvěrů a krytí rizik, -Péče o přidělenou klientelu, -Vedení agendy klientů, administrativní činnost, -Po zaškolení samostatné vedení obchodních jednání, -Diagnostika klientských potřeb, -Účast na školení, sledování aktualit, , Nabízíme:, -Fixní plat + prémie, -Nástupní plat 25 000 Kč, -Služební notebook , -Služební telefon, -Přidělení stávající klientely, -Podpora interního call centra, -Flexibilní pracovní dobu, -Zaškolení zdarma, , Požadujeme:, -Časovou flexibilitu, -Ochotu cestovat v rámci regionu, -Organizační schopnosti, -Komunikační dovednosti, obchodní talent , , Způsob kontaktu: pouze telefonicky nebo emailem.. Pracoviště: Sms finanční poradenství, a.s. - karviná fryštát, Hrnčířská, č.p. 42, 733 01 Karviná 1. Informace: Markéta Ciku, +420 608 066 333.

Administrativa - Administrativa Úředník ve skladu 16 000 Kč

Úředníci ve skladech Referent/ka skladu. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme SŠ ekonomického zaměření, pomocné účetní práce, administrativa spojená s expedicí výrobků zákazníkům. Znalos AJ podmínkou.. Pracoviště: Konform - plastic, s. r. o., Šedesátá, č.p. 5576, 760 01 Zlín 1. Informace: Martina Chludová, +420 778 751 348.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 19 000 Kč

Zámečníci strojů Strojní mechanik (elektromechanik) pro strojírenský montážní závod. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: vyhl. 50/1978 Sb. - § 5 pracovník znalý., NUTNÁ znalost čtení strojírenské výkresové dokumentace.. Pracoviště: Tos olomouc, s.r.o., Tovární, č.p. 1180, 779 00 Olomouc 9. Informace: Marta Kovářová, +420 587 404 210.

Technika a elektrotechnika - Elektrikář - Praha a střední Čechy 36 000 Kč

Elektrikáři Přijmeme zkušené elektrikáře do lokality Praha a střední Čechy.


V Pardubicích zavřeli bar kvůli EET, u Svitav sebrali forbesy

Majitel baru v Pardubicích měl EET evidované na jinou firmu. Teď má nuceně zavřeno.

Test Deníku: Účtenky prodejci automaticky nedávají. Navzdory pokutě

Dáte nám účtenku? zeptal se redaktor Deníku Rovnost v rychlém občerstvení ve Vyškově na náměstí. Po zaplacení ji totiž nedostal. Stejně dopadl i…

Dvacet tisíc výher měsíčně. Úředníci ladí detaily Účtenkovky

Téměř rok po startu  EET začne fungovat i státní loterie, v níž se budou losovat kódy z účtenek.

Povinné účtenky – základní otázky a odpovědi

1. Co to je EET?

Zkratka počátečních písmen elektronická evidence tržeb, je to systém dálkového zasílání přehledu tržeb. Už dříve se v Česku uvažovalo o zavedení tzv. registračních pokladen s fiskální pamětí.

zobrazit více >

2. Jak EET funguje?

Podnikatelé si musejí pořídit internet, pokud podnikají venku, tak bezdrátový. K tomu si musejí pořídit tiskárnu na účtenky a do nějakého zařízení (mobil, dotyková pokladna, tablet) nahrát program na odesílání tržeb.

zobrazit více >

3. Kdo eviduje tržby?

EET je rozdělena do čtyř etap. Rozhodující je, do jakého typu podnikání (dle tzv. kódů CZ- NACE) spadáte.

zobrazit více >

4. Co je evidovanou tržbou dle EET?

EVIDOVANOU TRŽBOU JE JAKÁKOLI PLATBA, která není ojedinělá, a je uskutečněna prostřednictvím…

zobrazit více >

5. Co musí podnikatel udělat, aby měl EET (autentizace, certifikát)

Než podnikatel zahájí vydávání účtenek, musí požádá Finanční správu o autentizační údaje, které mu umožní přihlášení na portál správce daně. Po přihlášení si podnikatel na portále zaeviduje své provozovny a vygeneruje tzv. certifikát.

zobrazit více >

6. Jaké zkušenosti si z EET odnesli Chorvaté?

Dodavatelé EET služeb začali růst jako houby po dešti Na začátku jich bylo přes 300. Po počátečním nadšení přišlo vystřízlivění.

zobrazit více >

Praktické otázky z provozu

1. Jak vybrat dobrého dodavatele pokladen? Na co si dát pozor?

V současné době vidíme na trhu mnoho start-upů, které víří vody trhu s EET, což je velmi dobře. Pokud ale vycházíme ze zahraničního trhu, kde mají i několikaleté zkušenosti, je patrné, že většina nových společností do roka své existence zaniká.

zobrazit více >

2. Jakým způsobem funguje ovládání tabletu/dotykové pokladny a jak se vkládá papír?

Ovládání dotykové pokladny je stejné, jako každý jiný tablet. Pokud si tedy umíte přečíst článek na denik.cz, je zde veliký předpoklad, že zvládnete i elektronickou pokladnu.

zobrazit více >

3. Jak se kasa zavírá a jak z ní předám informace své účetní?

Záleží na konkrétním dodavateli. Například nejrozšířenější typ eKasa má funkci, která umožňuje na konci směny zvolit položku „Uzavřít pokladnu". Zde si uživatel vybere, zda-li již dnes zavírá nebo pouze předává směnu někomu ze svých kolegů.

zobrazit více >

4. Slyšel jsem, že je dobré, aby kasa měla zálohování dat pomocí cloudu. Co když se mi data smažou?

Pokud by se stalo, že z jakéhokoliv důvodu přijdete o data v zařízení, tak se dají všechna data obnovit pomocí zálohového souboru přímo v aplikaci.

zobrazit více >

5. Zapomněl jsem si PIN do kasy, jak ho obnovím? Reset pinu.

PIN kódy lze měnit a i upravovat i na dálku. Opět záleží na konkrétním modelu pokladny.

zobrazit více >