Už devět měsíců, od spuštění první fáze elektronické evidence tržeb, musejí podnikatelé vydávat svým zákazníkům účtenky. Jestli zákon majitelé firem dodržují, kontrolují zaměstnanci finančního úřadu. Za tři čtvrtě roku provedli na jižní Moravě inspektoři šest tisíc kontrol.

Průměrně našli nějaký nedostatek u každého sedmého podniku. „Naši kontroloři udělili zhruba dvě stovky pokut za celkem jeden a půl milionu korun. Jednotlivé sankce byly v rozmezí pět set korun až pětasedmdesát tisíc,“ vyčíslil mluvčí Finančního úřadu pro jižní Moravu David Stančík.

ZAVŘENÍ PRODEJNY

I když zákon o povinnosti elektronického evidování tržeb schválili poslanci už před rokem, někteří podnikatelé ho stále ignorují. „Víme o desítkách provozoven, jejichž majitelé si vůbec nevyzvedli registrační údaje nebo tržby neevidují. Těmto podnikům hrozí sankce,“ uvedl Stančík.

Elektronická evidence tržeb
• Jedná se o systém, kdy jsou údaje o každé transakci u obchodníka odesílány přímo finanční správě.
• Provozovatelů ubytovacích a stravovacích služeb se týká od prvního prosince minulého roku. Od letošního března musejí elektronickou evidenci tržeb vést také maloobchodníci a velkoobchodníci.
• V příštím roce přibude tato povinnost i všem ostatním podnikatelům.
• Od spuštění oficiálního provozu systému evidovali zaměstnanci Finanční správy více něž dvě miliardy účtenek.
• Do systému je zapojených skoro 160 tisíc poplatníků.

Kromě pokuty mohou zaměstnanci finančního úřadu majiteli provozovnu i zavřít. Mezi nejčastější hříšníky patří kamenné obchody a stravovací podniky, jako jsou restaurace, kavárny a čajovny.

Kontrole se nevyhnul ani majitel brněnské kavárny Samuel Café ve Štefánikově ulici Martin Bourek. „Inspekce u nás dopadla výborně. Všechno bylo v pořádku,“ sdělil.

Jestli v jeho kavárně provedli inspektoři finančního úřadu další kontroly, neví. Pokud kontroloři neobjeví žádné nedostatky, majiteli většinou nic neřeknou a z provozovny odejdou.

PŘIBÝVAJÍ DALŠÍ

Povinnost vést elektronickou evidenci tržeb mají od prvního prosince minulého roku všichni provozovatelé stravovacích a ubytovacích podniků. Od letošního března k nim přibyli i maloobchodníci a velkoobchodníci. Příští rok se přidají i podnikatelé ze všech ostatních odvětví podnikání. „Jako živnostníka se mě tento zákon také týká. Tuším, že jsem ve třetí vlně, která startuje v březnu. Zatím se tedy nepřipravuji,“ podotkl grafik Samuel Šrom.

Lidé si na vydávání účtenek stále zvykají. Zvlášť v restauracích a hospodách, ale také u trhovců. „Lidé účtenky většinou nechtějí. Navíc to zdržuje i mě, protože musím vše zadávat do tabletu,“ řekl už dříve Petr Kilián ze stánku na Zelném trhu.

Od spuštění provozu zaznamenali zaměstnanci Finanční správy v celé České republice více něž dvě miliardy účtenek. Do systému se zapojilo skoro sto šedesát tisíc poplatníků. 

PETR UHLÍŘ