EET Deník EET Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pokuty kvůli EET? Za 1,5 milionu. Někteří povinnost stále ignorují

/ANKETA/ Od zavedení první vlny povinnosti vést elektronickou evidenci tržeb uplynuly tři čtvrtiny roku. Za tuto dobu inspektoři finanční správy rozdali v Jihomoravském kraji pokuty celkem za jeden a půl milionu korun.

29.8.2017 3
SDÍLEJ:

Už devět měsíců, od spuštění první fáze elektronické evidence tržeb, musejí podnikatelé vydávat svým zákazníkům účtenky. Jestli zákon majitelé firem dodržují, kontrolují zaměstnanci finančního úřadu. Za tři čtvrtě roku provedli na jižní Moravě inspektoři šest tisíc kontrol.

Průměrně našli nějaký nedostatek u každého sedmého podniku. „Naši kontroloři udělili zhruba dvě stovky pokut za celkem jeden a půl milionu korun. Jednotlivé sankce byly v rozmezí pět set korun až pětasedmdesát tisíc,“ vyčíslil mluvčí Finančního úřadu pro jižní Moravu David Stančík.

ZAVŘENÍ PRODEJNY

I když zákon o povinnosti elektronického evidování tržeb schválili poslanci už před rokem, někteří podnikatelé ho stále ignorují. „Víme o desítkách provozoven, jejichž majitelé si vůbec nevyzvedli registrační údaje nebo tržby neevidují. Těmto podnikům hrozí sankce,“ uvedl Stančík.

Elektronická evidence tržeb
• Jedná se o systém, kdy jsou údaje o každé transakci u obchodníka odesílány přímo finanční správě.
• Provozovatelů ubytovacích a stravovacích služeb se týká od prvního prosince minulého roku. Od letošního března musejí elektronickou evidenci tržeb vést také maloobchodníci a velkoobchodníci.
• V příštím roce přibude tato povinnost i všem ostatním podnikatelům.
• Od spuštění oficiálního provozu systému evidovali zaměstnanci Finanční správy více něž dvě miliardy účtenek.
• Do systému je zapojených skoro 160 tisíc poplatníků.

Kromě pokuty mohou zaměstnanci finančního úřadu majiteli provozovnu i zavřít. Mezi nejčastější hříšníky patří kamenné obchody a stravovací podniky, jako jsou restaurace, kavárny a čajovny.

Kontrole se nevyhnul ani majitel brněnské kavárny Samuel Café ve Štefánikově ulici Martin Bourek. „Inspekce u nás dopadla výborně. Všechno bylo v pořádku,“ sdělil.

Jestli v jeho kavárně provedli inspektoři finančního úřadu další kontroly, neví. Pokud kontroloři neobjeví žádné nedostatky, majiteli většinou nic neřeknou a z provozovny odejdou.

PŘIBÝVAJÍ DALŠÍ

Povinnost vést elektronickou evidenci tržeb mají od prvního prosince minulého roku všichni provozovatelé stravovacích a ubytovacích podniků. Od letošního března k nim přibyli i maloobchodníci a velkoobchodníci. Příští rok se přidají i podnikatelé ze všech ostatních odvětví podnikání. „Jako živnostníka se mě tento zákon také týká. Tuším, že jsem ve třetí vlně, která startuje v březnu. Zatím se tedy nepřipravuji,“ podotkl grafik Samuel Šrom.

Lidé si na vydávání účtenek stále zvykají. Zvlášť v restauracích a hospodách, ale také u trhovců. „Lidé účtenky většinou nechtějí. Navíc to zdržuje i mě, protože musím vše zadávat do tabletu,“ řekl už dříve Petr Kilián ze stánku na Zelném trhu.

Od spuštění provozu zaznamenali zaměstnanci Finanční správy v celé České republice více něž dvě miliardy účtenek. Do systému se zapojilo skoro sto šedesát tisíc poplatníků. 

PETR UHLÍŘ

Autor: Redakce

Nahravá se anketa
29.8.2017 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Přijmeme skladníka 33 000 Kč

Přijmeme šikovného a zodpovědného skladníka do velkoobchodu zeleniny a potravin na přípravu zboží dle objednávek. Noční provoz (8.5hod.). Mladý kolektiv, HPP, smlouva na dobu neurčitou, fyzicky náročná práce, příjemné prostředí, zaměstnanecké výhody. Plat až 33.000 Kč HM, možnost dalšího přivýdělku, prémií po zaučení a kariérního růstu.

Obchod - Přijmeme prodavačku 19 000 Kč

Prodejní okénko Minit na Masarykově nádr. přijme prodavačku. Pracovní doba pouze 2-3 dny v týdnu. Náplní práce bude rozpékání Minitek, příprava a prodej párků v rohlíku, kávy. Nástup možný ihned nebo dle domluvy.

Obchod - Zaměstnanec výběrové restaurace 125 Kč

Hledáme zaměstnance do známé výběrové restaurace na pozici obsluhy zákazníků za pultem, přípravy rybích pokrmů, salátů apod. Nástup možný ihned. Náplň práce: obsluha zákazníků, příprava rybích pokrmů, salátů, snacků, práce na pokladně, udržování pořádku na pracovišti.

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 13 500 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci Administrativní pracovník/pracovnice - pouze pro OZP. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč, mzda max. 13500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: V případě zájmu zašlete životopis , Náplň práce:, administrativa (kopírování, laminování), kompletace smluv, vedení dokumentace , Požadujeme: , bezúhonnost, spolehlivost, pečlivost, flexibilita, schopnost samostatné i týmové práce, logické myšlení, Nabízíme: , zázemí silné a stabilní společnosti , možnost dalšího vzdělávání , práci v příjemném a přátelském prostředí , HPP na dobu určitou 1 rok s možností prodloužení. Pracoviště: Centr group-elmont s.r.o.-brno, 602 00 Brno 2. Informace: Dana Mahrová, .


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Pardubicích zavřeli bar kvůli EET, u Svitav sebrali forbesy

Majitel baru v Pardubicích měl EET evidované na jinou firmu. Teď má nuceně zavřeno.

Test Deníku: Účtenky prodejci automaticky nedávají. Navzdory pokutě

Dáte nám účtenku? zeptal se redaktor Deníku Rovnost v rychlém občerstvení ve Vyškově na náměstí. Po zaplacení ji totiž nedostal. Stejně dopadl i…

Dvacet tisíc výher měsíčně. Úředníci ladí detaily Účtenkovky

Téměř rok po startu  EET začne fungovat i státní loterie, v níž se budou losovat kódy z účtenek.

Povinné účtenky – základní otázky a odpovědi

1. Co to je EET?

Zkratka počátečních písmen elektronická evidence tržeb, je to systém dálkového zasílání přehledu tržeb. Už dříve se v Česku uvažovalo o zavedení tzv. registračních pokladen s fiskální pamětí.

zobrazit více >

2. Jak EET funguje?

Podnikatelé si musejí pořídit internet, pokud podnikají venku, tak bezdrátový. K tomu si musejí pořídit tiskárnu na účtenky a do nějakého zařízení (mobil, dotyková pokladna, tablet) nahrát program na odesílání tržeb.

zobrazit více >

3. Kdo eviduje tržby?

EET je rozdělena do čtyř etap. Rozhodující je, do jakého typu podnikání (dle tzv. kódů CZ- NACE) spadáte.

zobrazit více >

4. Co je evidovanou tržbou dle EET?

EVIDOVANOU TRŽBOU JE JAKÁKOLI PLATBA, která není ojedinělá, a je uskutečněna prostřednictvím…

zobrazit více >

5. Co musí podnikatel udělat, aby měl EET (autentizace, certifikát)

Než podnikatel zahájí vydávání účtenek, musí požádá Finanční správu o autentizační údaje, které mu umožní přihlášení na portál správce daně. Po přihlášení si podnikatel na portále zaeviduje své provozovny a vygeneruje tzv. certifikát.

zobrazit více >

6. Jaké zkušenosti si z EET odnesli Chorvaté?

Dodavatelé EET služeb začali růst jako houby po dešti Na začátku jich bylo přes 300. Po počátečním nadšení přišlo vystřízlivění.

zobrazit více >

Praktické otázky z provozu

1. Jak vybrat dobrého dodavatele pokladen? Na co si dát pozor?

V současné době vidíme na trhu mnoho start-upů, které víří vody trhu s EET, což je velmi dobře. Pokud ale vycházíme ze zahraničního trhu, kde mají i několikaleté zkušenosti, je patrné, že většina nových společností do roka své existence zaniká.

zobrazit více >

2. Jakým způsobem funguje ovládání tabletu/dotykové pokladny a jak se vkládá papír?

Ovládání dotykové pokladny je stejné, jako každý jiný tablet. Pokud si tedy umíte přečíst článek na denik.cz, je zde veliký předpoklad, že zvládnete i elektronickou pokladnu.

zobrazit více >

3. Jak se kasa zavírá a jak z ní předám informace své účetní?

Záleží na konkrétním dodavateli. Například nejrozšířenější typ eKasa má funkci, která umožňuje na konci směny zvolit položku „Uzavřít pokladnu". Zde si uživatel vybere, zda-li již dnes zavírá nebo pouze předává směnu někomu ze svých kolegů.

zobrazit více >

4. Slyšel jsem, že je dobré, aby kasa měla zálohování dat pomocí cloudu. Co když se mi data smažou?

Pokud by se stalo, že z jakéhokoliv důvodu přijdete o data v zařízení, tak se dají všechna data obnovit pomocí zálohového souboru přímo v aplikaci.

zobrazit více >

5. Zapomněl jsem si PIN do kasy, jak ho obnovím? Reset pinu.

PIN kódy lze měnit a i upravovat i na dálku. Opět záleží na konkrétním modelu pokladny.

zobrazit více >