EET Deník EET Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Drobní obchodníci s textilem a obuví mají před spuštěním druhé vlny elektronické evidence tržeb (EET) od 1. března obavy z administrativní zátěže, z dalších kontrol státní správy a ze sankcí za neúmyslná opomenutí či chyby. Na seminář na brněnských veletrzích Styl a Kabo jich dorazilo několik desítek. Jednoznačnou odpověď nedostali.

21.2.2017 2
SDÍLEJ:

Na seminář obchodníci dorazili, aby získali od zástupce ministerstva financí a finančního úřadu informace o nových povinnostech. Na některé dotazy však jednoznačnou odpověď nedostali a zástupci státní správy uvedli, že se bude metodika ještě zpřesňovat.

"Před 25 lety, když jsem si v Brně založila obchod s textilem, tak jsem si myslela, že nakoupím a prodám. Bohužel to není pravda a zátěže je čím dál víc," řekla ČTK jedna z podnikatelek. Řada jejích kolegyň vnímá EET jako další zátěž, která jim ztěžuje obchodování. Majitelé menších obchodů v sobě totiž koncentrují činnosti, pro které má velký řetězec specializované zaměstnance. "Člověk musí znát čím dál více zákonů, musí dělat čím dál víc administrativy, čím dál víc papírování a přitom se musí soustředit na běžnou obchodní činnost, aby prosperoval," řekla majitelka obchodu z menšího města.

Přečtěte si: Protestujte proti EET, vyzývají Svobodní živnostníky

S množstvím povinností roste obava z chyb a následných sankcí. "Nemůžu být pořád na prodejně a kontrolovat prodavačky. Když udělá chybu, nemusím na to přijít a pak mi hrozí pokuta," řekla další z podnikatelek.

Divily se také tomu, že některé věci nemá ministerstvo zcela dořešené a nemá jasnou metodiku. V diskusi se podle nich například nepodařilo vyjasnit, jak postupovat při evidenci dárkových poukazů a následné koupě s jejich využitím.

Prodejci se také obávali situace, která je nejběžnější u e-shopů, kdy si zákazníci objednají různé zboží a část vracejí, protože jim nevyhovuje. Obchodník v takovém případě nejprve zaeviduje tržbu a po vrácení zboží zadá storno tržby. Pro mnohé to může znamenat desítky či stovky stornovaných položek týdně, mají pocit, že se tím stávají podezřelými.

Přečtěte si: Obchodník skončil kvůli EET. Nového nájemce musela obec uprosit

Jak takové případy hodlá finanční správa posuzovat, není zřejmé. U hospod a restaurací totiž není storno tržby obvyklé. "Možná by bylo vhodné, aby oborové asociace vypracovaly zprávu o tom, jak často je běžné, že se tržby stornují," řekl Lukáš Kozák z ministerstva financí.

Majitelky obchodů předpokládají, že se vypořádají s EET stejně jako s různými staršími nařízeními a požadavky. Mnohé si však nejsou jisté, jak dlouho ještě dokážou své obchody provozovat.

Čtěte také: Celníci odhalili první restauraci, jež nebyla napojená na EET

Autor: ČTK

Nahravá se anketa
21.2.2017 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

Státní a veřejná správa - Státní a veřejná správa Úředník veřejné správy 22 500 Kč

Úředníci v oblasti daní odborný rada v útvaru ředitele Sekce Územní pracoviště Ostrava III. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Preferujeme právní vzdělání., Prosíme zájemce, aby se pečlivě seznámili s podmínkami výběrového řízení na: http://www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/nabidka-zamestnani/app/detail/4484414, Posuzovány budou žádosti podané ve lhůtě do 31. srpna 2018, tj. v této lhůtě zaslané služebnímu orgánu prostřednictvím provozovatele poštovních služeb na adresu Finanční úřad pro Moravskoslezský kraj, Na Jízdárně 3162/3, 709 00 Ostrava nebo osobně podané na podatelnu služebního úřadu na výše uvedené adrese. Žádost lze podat rovněž v elektronické podobě s uznávaným elektronickým podpisem na elektronickou adresu služebního úřadu podatelna3200@fs.mfcr.cz nebo prostřednictvím veřejné datové sítě do datové schránky ID 4hun2cu. Obálka, resp. datová zpráva, obsahující žádost včetně požadovaných listin (příloh) musí být označena slovy: „Neotvírat“ a slovy „Výběrové řízení na služební místo 321442 , odborný rada v útvaru ředitele sekce – Ostrava III“.. Pracoviště: Finanční úřad pro moravskoslezský kraj, územní pracoviště ostrava iii, Opavská, č.p. 6177, 708 00 Ostrava 8. Informace: Stanislav Friedel, +420 596 905 301.

Gastronomie - Pokladní na 1/2 úvazek - kantýna 9 500 Kč

Do naší kantýny na P-10 hledáme slušnou a dochvilnou kolegyni na kasu, na poloviční úvazek či brigádu. Pozice je vhodná pro důchodce nebo maminku na mateřské. Kapacita jídelny je 90 hlavních jídel, pracovní doba 10.00-14.30hod. Jídlo, pití a pracovní pomůcky zdarma, platové ohodnocení 9.500 Kč.

Gastronomie - Číšník/servírka Český Krumlov 35 000 Kč

Přijmeme nástup ihned číšníka/servírku, mladý kolektiv, super peníze, na stálo nebo brigádně

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 19 000 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci administrativní pracovník - skladový hospodář. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: kontakt:Hrabánková Kateřina, e-mail: katerina.hrabankova@cssp2.czm ísto výkonu.Máchova č.p. 1029/14, Praha 2.Požadujeme: komunikační dovednosti, platný řidičský průkaz sk. B, aktivní řidič/ka, dobrá znalost PC (MS Office). Nabízíme: přátelské prostředí, plat. tř. 9, dovolená 5 týdnů, stravenky, možnost dalšího vzdělávání. více na www.cssp2/volna-mista.cz. Výpis z rejstříku trestů. Pracoviště: Centrum sociálních služeb praha 2 - 001, Máchova, č.p. 1029, 120 00 Praha 2. Informace: Kateřina Hrabánková, .


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Pardubicích zavřeli bar kvůli EET, u Svitav sebrali forbesy

Majitel baru v Pardubicích měl EET evidované na jinou firmu. Teď má nuceně zavřeno.

Test Deníku: Účtenky prodejci automaticky nedávají. Navzdory pokutě

Dáte nám účtenku? zeptal se redaktor Deníku Rovnost v rychlém občerstvení ve Vyškově na náměstí. Po zaplacení ji totiž nedostal. Stejně dopadl i…

Dvacet tisíc výher měsíčně. Úředníci ladí detaily Účtenkovky

Téměř rok po startu  EET začne fungovat i státní loterie, v níž se budou losovat kódy z účtenek.

Povinné účtenky – základní otázky a odpovědi

1. Co to je EET?

Zkratka počátečních písmen elektronická evidence tržeb, je to systém dálkového zasílání přehledu tržeb. Už dříve se v Česku uvažovalo o zavedení tzv. registračních pokladen s fiskální pamětí.

zobrazit více >

2. Jak EET funguje?

Podnikatelé si musejí pořídit internet, pokud podnikají venku, tak bezdrátový. K tomu si musejí pořídit tiskárnu na účtenky a do nějakého zařízení (mobil, dotyková pokladna, tablet) nahrát program na odesílání tržeb.

zobrazit více >

3. Kdo eviduje tržby?

EET je rozdělena do čtyř etap. Rozhodující je, do jakého typu podnikání (dle tzv. kódů CZ- NACE) spadáte.

zobrazit více >

4. Co je evidovanou tržbou dle EET?

EVIDOVANOU TRŽBOU JE JAKÁKOLI PLATBA, která není ojedinělá, a je uskutečněna prostřednictvím…

zobrazit více >

5. Co musí podnikatel udělat, aby měl EET (autentizace, certifikát)

Než podnikatel zahájí vydávání účtenek, musí požádá Finanční správu o autentizační údaje, které mu umožní přihlášení na portál správce daně. Po přihlášení si podnikatel na portále zaeviduje své provozovny a vygeneruje tzv. certifikát.

zobrazit více >

6. Jaké zkušenosti si z EET odnesli Chorvaté?

Dodavatelé EET služeb začali růst jako houby po dešti Na začátku jich bylo přes 300. Po počátečním nadšení přišlo vystřízlivění.

zobrazit více >

Praktické otázky z provozu

1. Jak vybrat dobrého dodavatele pokladen? Na co si dát pozor?

V současné době vidíme na trhu mnoho start-upů, které víří vody trhu s EET, což je velmi dobře. Pokud ale vycházíme ze zahraničního trhu, kde mají i několikaleté zkušenosti, je patrné, že většina nových společností do roka své existence zaniká.

zobrazit více >

2. Jakým způsobem funguje ovládání tabletu/dotykové pokladny a jak se vkládá papír?

Ovládání dotykové pokladny je stejné, jako každý jiný tablet. Pokud si tedy umíte přečíst článek na denik.cz, je zde veliký předpoklad, že zvládnete i elektronickou pokladnu.

zobrazit více >

3. Jak se kasa zavírá a jak z ní předám informace své účetní?

Záleží na konkrétním dodavateli. Například nejrozšířenější typ eKasa má funkci, která umožňuje na konci směny zvolit položku „Uzavřít pokladnu". Zde si uživatel vybere, zda-li již dnes zavírá nebo pouze předává směnu někomu ze svých kolegů.

zobrazit více >

4. Slyšel jsem, že je dobré, aby kasa měla zálohování dat pomocí cloudu. Co když se mi data smažou?

Pokud by se stalo, že z jakéhokoliv důvodu přijdete o data v zařízení, tak se dají všechna data obnovit pomocí zálohového souboru přímo v aplikaci.

zobrazit více >

5. Zapomněl jsem si PIN do kasy, jak ho obnovím? Reset pinu.

PIN kódy lze měnit a i upravovat i na dálku. Opět záleží na konkrétním modelu pokladny.

zobrazit více >