EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol
Drobní obchodníci s textilem a obuví mají před spuštěním druhé vlny elektronické evidence tržeb (EET) od 1. března obavy z administrativní zátěže, z dalších kontrol státní správy a ze sankcí za neúmyslná opomenutí či chyby. Na seminář na brněnských veletrzích Styl a Kabo jich dorazilo několik desítek. Jednoznačnou odpověď nedostali.
Na seminář obchodníci dorazili, aby získali od zástupce ministerstva financí a finančního úřadu informace o nových povinnostech. Na některé dotazy však jednoznačnou odpověď nedostali a zástupci státní správy uvedli, že se bude metodika ještě zpřesňovat.
"Před 25 lety, když jsem si v Brně založila obchod s textilem, tak jsem si myslela, že nakoupím a prodám. Bohužel to není pravda a zátěže je čím dál víc," řekla ČTK jedna z podnikatelek. Řada jejích kolegyň vnímá EET jako další zátěž, která jim ztěžuje obchodování. Majitelé menších obchodů v sobě totiž koncentrují činnosti, pro které má velký řetězec specializované zaměstnance. "Člověk musí znát čím dál více zákonů, musí dělat čím dál víc administrativy, čím dál víc papírování a přitom se musí soustředit na běžnou obchodní činnost, aby prosperoval," řekla majitelka obchodu z menšího města.
Přečtěte si: Protestujte proti EET, vyzývají Svobodní živnostníky
S množstvím povinností roste obava z chyb a následných sankcí. "Nemůžu být pořád na prodejně a kontrolovat prodavačky. Když udělá chybu, nemusím na to přijít a pak mi hrozí pokuta," řekla další z podnikatelek.
Divily se také tomu, že některé věci nemá ministerstvo zcela dořešené a nemá jasnou metodiku. V diskusi se podle nich například nepodařilo vyjasnit, jak postupovat při evidenci dárkových poukazů a následné koupě s jejich využitím.
Prodejci se také obávali situace, která je nejběžnější u e-shopů, kdy si zákazníci objednají různé zboží a část vracejí, protože jim nevyhovuje. Obchodník v takovém případě nejprve zaeviduje tržbu a po vrácení zboží zadá storno tržby. Pro mnohé to může znamenat desítky či stovky stornovaných položek týdně, mají pocit, že se tím stávají podezřelými.
Přečtěte si: Obchodník skončil kvůli EET. Nového nájemce musela obec uprosit
Jak takové případy hodlá finanční správa posuzovat, není zřejmé. U hospod a restaurací totiž není storno tržby obvyklé. "Možná by bylo vhodné, aby oborové asociace vypracovaly zprávu o tom, jak často je běžné, že se tržby stornují," řekl Lukáš Kozák z ministerstva financí.
Majitelky obchodů předpokládají, že se vypořádají s EET stejně jako s různými staršími nařízeními a požadavky. Mnohé si však nejsou jisté, jak dlouho ještě dokážou své obchody provozovat.
Čtěte také: Celníci odhalili první restauraci, jež nebyla napojená na EET
Autor: ČTK
SERVIS
Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Specialista financí 25 000 Kč
Zprostředkovatelé finančních transakcí a finanční makléři Junior konzultant. Požadované vzdělání: úsv. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Náplň práce:, -Příprava na zkoušky a registraci u České národní banky, -Získání odbornosti v oblasti investic, úvěrů a krytí rizik, -Péče o přidělenou klientelu, -Vedení agendy klientů, administrativní činnost, -Po zaškolení samostatné vedení obchodních jednání, -Diagnostika klientských potřeb, -Účast na školení, sledování aktualit, , Nabízíme:, -Fixní plat + prémie, -Nástupní plat 25 000 Kč, -Služební notebook , -Služební telefon, -Přidělení stávající klientely, -Podpora interního call centra, -Flexibilní pracovní dobu, -Zaškolení zdarma, , Požadujeme:, -Časovou flexibilitu, -Ochotu cestovat v rámci regionu, -Organizační schopnosti, -Komunikační dovednosti, obchodní talent , , Způsob kontaktu: pouze telefonicky nebo emailem.. Pracoviště: Sms finanční poradenství, a.s. - karviná fryštát, Hrnčířská, č.p. 42, 733 01 Karviná 1. Informace: Markéta Ciku, +420 608 066 333.
Administrativa - Administrativa Úředník ve skladu 16 000 Kč
Úředníci ve skladech Referent/ka skladu. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme SŠ ekonomického zaměření, pomocné účetní práce, administrativa spojená s expedicí výrobků zákazníkům. Znalos AJ podmínkou.. Pracoviště: Konform - plastic, s. r. o., Šedesátá, č.p. 5576, 760 01 Zlín 1. Informace: Martina Chludová, +420 778 751 348.
Výroba - Výroba Zámečníci strojů 19 000 Kč
Zámečníci strojů Strojní mechanik (elektromechanik) pro strojírenský montážní závod. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: vyhl. 50/1978 Sb. - § 5 pracovník znalý., NUTNÁ znalost čtení strojírenské výkresové dokumentace.. Pracoviště: Tos olomouc, s.r.o., Tovární, č.p. 1180, 779 00 Olomouc 9. Informace: Marta Kovářová, +420 587 404 210.
Technika a elektrotechnika - Elektrikář - Praha a střední Čechy 36 000 Kč
Elektrikáři Přijmeme zkušené elektrikáře do lokality Praha a střední Čechy.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
V Pardubicích zavřeli bar kvůli EET, u Svitav sebrali forbesy
Test Deníku: Účtenky prodejci automaticky nedávají. Navzdory pokutě
Dvacet tisíc výher měsíčně. Úředníci ladí detaily Účtenkovky
Povinné účtenky – základní otázky a odpovědi
1. Co to je EET?
Zkratka počátečních písmen elektronická evidence tržeb, je to systém dálkového zasílání přehledu tržeb. Už dříve se v Česku uvažovalo o zavedení tzv. registračních pokladen s fiskální pamětí.
2. Jak EET funguje?
Podnikatelé si musejí pořídit internet, pokud podnikají venku, tak bezdrátový. K tomu si musejí pořídit tiskárnu na účtenky a do nějakého zařízení (mobil, dotyková pokladna, tablet) nahrát program na odesílání tržeb.
3. Kdo eviduje tržby?
EET je rozdělena do čtyř etap. Rozhodující je, do jakého typu podnikání (dle tzv. kódů CZ- NACE) spadáte.
4. Co je evidovanou tržbou dle EET?
EVIDOVANOU TRŽBOU JE JAKÁKOLI PLATBA, která není ojedinělá, a je uskutečněna prostřednictvím…
5. Co musí podnikatel udělat, aby měl EET (autentizace, certifikát)
Než podnikatel zahájí vydávání účtenek, musí požádá Finanční správu o autentizační údaje, které mu umožní přihlášení na portál správce daně. Po přihlášení si podnikatel na portále zaeviduje své provozovny a vygeneruje tzv. certifikát.
6. Jaké zkušenosti si z EET odnesli Chorvaté?
Dodavatelé EET služeb začali růst jako houby po dešti Na začátku jich bylo přes 300. Po počátečním nadšení přišlo vystřízlivění.
Praktické otázky z provozu
1. Jak vybrat dobrého dodavatele pokladen? Na co si dát pozor?
V současné době vidíme na trhu mnoho start-upů, které víří vody trhu s EET, což je velmi dobře. Pokud ale vycházíme ze zahraničního trhu, kde mají i několikaleté zkušenosti, je patrné, že většina nových společností do roka své existence zaniká.
2. Jakým způsobem funguje ovládání tabletu/dotykové pokladny a jak se vkládá papír?
Ovládání dotykové pokladny je stejné, jako každý jiný tablet. Pokud si tedy umíte přečíst článek na denik.cz, je zde veliký předpoklad, že zvládnete i elektronickou pokladnu.
3. Jak se kasa zavírá a jak z ní předám informace své účetní?
Záleží na konkrétním dodavateli. Například nejrozšířenější typ eKasa má funkci, která umožňuje na konci směny zvolit položku „Uzavřít pokladnu". Zde si uživatel vybere, zda-li již dnes zavírá nebo pouze předává směnu někomu ze svých kolegů.
4. Slyšel jsem, že je dobré, aby kasa měla zálohování dat pomocí cloudu. Co když se mi data smažou?
Pokud by se stalo, že z jakéhokoliv důvodu přijdete o data v zařízení, tak se dají všechna data obnovit pomocí zálohového souboru přímo v aplikaci.
5. Zapomněl jsem si PIN do kasy, jak ho obnovím? Reset pinu.
PIN kódy lze měnit a i upravovat i na dálku. Opět záleží na konkrétním modelu pokladny.