EET Deník EET Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Drobní obchodníci s textilem a obuví mají před spuštěním druhé vlny elektronické evidence tržeb (EET) od 1. března obavy z administrativní zátěže, z dalších kontrol státní správy a ze sankcí za neúmyslná opomenutí či chyby. Na seminář na brněnských veletrzích Styl a Kabo jich dorazilo několik desítek. Jednoznačnou odpověď nedostali.

21.2.2017 2
SDÍLEJ:

Na seminář obchodníci dorazili, aby získali od zástupce ministerstva financí a finančního úřadu informace o nových povinnostech. Na některé dotazy však jednoznačnou odpověď nedostali a zástupci státní správy uvedli, že se bude metodika ještě zpřesňovat.

"Před 25 lety, když jsem si v Brně založila obchod s textilem, tak jsem si myslela, že nakoupím a prodám. Bohužel to není pravda a zátěže je čím dál víc," řekla ČTK jedna z podnikatelek. Řada jejích kolegyň vnímá EET jako další zátěž, která jim ztěžuje obchodování. Majitelé menších obchodů v sobě totiž koncentrují činnosti, pro které má velký řetězec specializované zaměstnance. "Člověk musí znát čím dál více zákonů, musí dělat čím dál víc administrativy, čím dál víc papírování a přitom se musí soustředit na běžnou obchodní činnost, aby prosperoval," řekla majitelka obchodu z menšího města.

Přečtěte si: Protestujte proti EET, vyzývají Svobodní živnostníky

S množstvím povinností roste obava z chyb a následných sankcí. "Nemůžu být pořád na prodejně a kontrolovat prodavačky. Když udělá chybu, nemusím na to přijít a pak mi hrozí pokuta," řekla další z podnikatelek.

Divily se také tomu, že některé věci nemá ministerstvo zcela dořešené a nemá jasnou metodiku. V diskusi se podle nich například nepodařilo vyjasnit, jak postupovat při evidenci dárkových poukazů a následné koupě s jejich využitím.

Prodejci se také obávali situace, která je nejběžnější u e-shopů, kdy si zákazníci objednají různé zboží a část vracejí, protože jim nevyhovuje. Obchodník v takovém případě nejprve zaeviduje tržbu a po vrácení zboží zadá storno tržby. Pro mnohé to může znamenat desítky či stovky stornovaných položek týdně, mají pocit, že se tím stávají podezřelými.

Přečtěte si: Obchodník skončil kvůli EET. Nového nájemce musela obec uprosit

Jak takové případy hodlá finanční správa posuzovat, není zřejmé. U hospod a restaurací totiž není storno tržby obvyklé. "Možná by bylo vhodné, aby oborové asociace vypracovaly zprávu o tom, jak často je běžné, že se tržby stornují," řekl Lukáš Kozák z ministerstva financí.

Majitelky obchodů předpokládají, že se vypořádají s EET stejně jako s různými staršími nařízeními a požadavky. Mnohé si však nejsou jisté, jak dlouho ještě dokážou své obchody provozovat.

Čtěte také: Celníci odhalili první restauraci, jež nebyla napojená na EET

Autor: ČTK

Nahravá se anketa
21.2.2017 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Přijmeme skladníka 33 000 Kč

Přijmeme šikovného a zodpovědného skladníka do velkoobchodu zeleniny a potravin na přípravu zboží dle objednávek. Noční provoz (8.5hod.). Mladý kolektiv, HPP, smlouva na dobu neurčitou, fyzicky náročná práce, příjemné prostředí, zaměstnanecké výhody. Plat až 33.000 Kč HM, možnost dalšího přivýdělku, prémií po zaučení a kariérního růstu.

Obchod - Přijmeme prodavačku 19 000 Kč

Prodejní okénko Minit na Masarykově nádr. přijme prodavačku. Pracovní doba pouze 2-3 dny v týdnu. Náplní práce bude rozpékání Minitek, příprava a prodej párků v rohlíku, kávy. Nástup možný ihned nebo dle domluvy.

Obchod - Zaměstnanec výběrové restaurace 125 Kč

Hledáme zaměstnance do známé výběrové restaurace na pozici obsluhy zákazníků za pultem, přípravy rybích pokrmů, salátů apod. Nástup možný ihned. Náplň práce: obsluha zákazníků, příprava rybích pokrmů, salátů, snacků, práce na pokladně, udržování pořádku na pracovišti.

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 13 500 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci Administrativní pracovník/pracovnice - pouze pro OZP. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč, mzda max. 13500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: V případě zájmu zašlete životopis , Náplň práce:, administrativa (kopírování, laminování), kompletace smluv, vedení dokumentace , Požadujeme: , bezúhonnost, spolehlivost, pečlivost, flexibilita, schopnost samostatné i týmové práce, logické myšlení, Nabízíme: , zázemí silné a stabilní společnosti , možnost dalšího vzdělávání , práci v příjemném a přátelském prostředí , HPP na dobu určitou 1 rok s možností prodloužení. Pracoviště: Centr group-elmont s.r.o.-brno, 602 00 Brno 2. Informace: Dana Mahrová, .


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Pardubicích zavřeli bar kvůli EET, u Svitav sebrali forbesy

Majitel baru v Pardubicích měl EET evidované na jinou firmu. Teď má nuceně zavřeno.

Test Deníku: Účtenky prodejci automaticky nedávají. Navzdory pokutě

Dáte nám účtenku? zeptal se redaktor Deníku Rovnost v rychlém občerstvení ve Vyškově na náměstí. Po zaplacení ji totiž nedostal. Stejně dopadl i…

Dvacet tisíc výher měsíčně. Úředníci ladí detaily Účtenkovky

Téměř rok po startu  EET začne fungovat i státní loterie, v níž se budou losovat kódy z účtenek.

Povinné účtenky – základní otázky a odpovědi

1. Co to je EET?

Zkratka počátečních písmen elektronická evidence tržeb, je to systém dálkového zasílání přehledu tržeb. Už dříve se v Česku uvažovalo o zavedení tzv. registračních pokladen s fiskální pamětí.

zobrazit více >

2. Jak EET funguje?

Podnikatelé si musejí pořídit internet, pokud podnikají venku, tak bezdrátový. K tomu si musejí pořídit tiskárnu na účtenky a do nějakého zařízení (mobil, dotyková pokladna, tablet) nahrát program na odesílání tržeb.

zobrazit více >

3. Kdo eviduje tržby?

EET je rozdělena do čtyř etap. Rozhodující je, do jakého typu podnikání (dle tzv. kódů CZ- NACE) spadáte.

zobrazit více >

4. Co je evidovanou tržbou dle EET?

EVIDOVANOU TRŽBOU JE JAKÁKOLI PLATBA, která není ojedinělá, a je uskutečněna prostřednictvím…

zobrazit více >

5. Co musí podnikatel udělat, aby měl EET (autentizace, certifikát)

Než podnikatel zahájí vydávání účtenek, musí požádá Finanční správu o autentizační údaje, které mu umožní přihlášení na portál správce daně. Po přihlášení si podnikatel na portále zaeviduje své provozovny a vygeneruje tzv. certifikát.

zobrazit více >

6. Jaké zkušenosti si z EET odnesli Chorvaté?

Dodavatelé EET služeb začali růst jako houby po dešti Na začátku jich bylo přes 300. Po počátečním nadšení přišlo vystřízlivění.

zobrazit více >

Praktické otázky z provozu

1. Jak vybrat dobrého dodavatele pokladen? Na co si dát pozor?

V současné době vidíme na trhu mnoho start-upů, které víří vody trhu s EET, což je velmi dobře. Pokud ale vycházíme ze zahraničního trhu, kde mají i několikaleté zkušenosti, je patrné, že většina nových společností do roka své existence zaniká.

zobrazit více >

2. Jakým způsobem funguje ovládání tabletu/dotykové pokladny a jak se vkládá papír?

Ovládání dotykové pokladny je stejné, jako každý jiný tablet. Pokud si tedy umíte přečíst článek na denik.cz, je zde veliký předpoklad, že zvládnete i elektronickou pokladnu.

zobrazit více >

3. Jak se kasa zavírá a jak z ní předám informace své účetní?

Záleží na konkrétním dodavateli. Například nejrozšířenější typ eKasa má funkci, která umožňuje na konci směny zvolit položku „Uzavřít pokladnu". Zde si uživatel vybere, zda-li již dnes zavírá nebo pouze předává směnu někomu ze svých kolegů.

zobrazit více >

4. Slyšel jsem, že je dobré, aby kasa měla zálohování dat pomocí cloudu. Co když se mi data smažou?

Pokud by se stalo, že z jakéhokoliv důvodu přijdete o data v zařízení, tak se dají všechna data obnovit pomocí zálohového souboru přímo v aplikaci.

zobrazit více >

5. Zapomněl jsem si PIN do kasy, jak ho obnovím? Reset pinu.

PIN kódy lze měnit a i upravovat i na dálku. Opět záleží na konkrétním modelu pokladny.

zobrazit více >