EET Deník EET Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

EET Vietnamci zvládli. Chystali se na ni rok

Většina provozovatelů se na elektronickou evidenci tržeb připravila. Tak Petra Petlachová z Generálního finančního ředitelství shrnula výsledky rozsáhlé kontrolní akce nazvané Topas, kterou finanční správa ve spolupráci s celníky jak z Prahy, tak ze středních Čech prováděla ve vietnamské tržnici Sapa v Libuši. Hlavní téma? EET: dodržování povinností, které prodejcům přináší zákon o evidenci tržeb. Výsledky? Příznivější, než kontroloři očekávali!

12.4.2017 3
SDÍLEJ:

Vietnamská tržnice Sapa v pražské Libuši 11. dubna.Foto: Deník / Divíšek Martin

Zátah se protáhl na šest dnů, během nichž došlo na 281 kontrol. Ve většině případů bylo vše bez závad. K EET shromáždili kontroloři 24 poznatků, které se dál budou řešit ve správním řízení. V něm mohou padnout až půlmilionové pokuty.

Desetina pochybení

Je však zřejmé, že ve skutečnosti budou ve hře sankce daleko nižší. Většinou se jednalo o méně závažná pochybení, z nichž některá se podařilo napravit ještě během kontroly. „Nejčastějším bylo nevystavení účtenky, nezasílání údajů o tržbách na servery finanční správy a nevyvěšení informačního oznámení," vypočetl Jiří Fojtík, ředitel Sekce metodiky a výkonu daní Generálního finančního ředitelství.

Problémové překlepy

Mladý vietnamský podnikatel Nguyen Manh Tung (kterého česká veřejnost zná třeba jako organizátora zážitkového programu Sapa Trip s možností poznávat skutečnou vietnamskou kulturu a jídlo vlastními smysly) Deníku řekl, že EET pro Vietnamce není problém a vše funguje. A odhalené nedostatky?

„To byly spíš výpadky internetu; stane se, že spadne Wi-Fi a kasa jede dál. Nejčastější chybou pak je překlepnutí, kdy člověk naťuká špatně čísla – třeba místo stovek zadá tisíce," řekl podnikatel Deníku.

Většina kontrolovaných subjektů byla na EET připravena 

Doplnil, že někteří prodejci nabízeli pokladny, aniž s nimi odběratele naučili zacházet, nebo bylo třeba reklamovat kasy vydávající účtenky s daní z přidané hodnoty, ačkoli obchodníci pláci DPH nejsou. Celkově prý ale roční přípravy přinesly ovoce – a přechod na EET se Vietnamcům podařilo zvládnout bez vážnějších komplikací.

To potvrzuje i Fojtík. „Většina kontrolovaných subjektů byla na evidenci tržeb připravena," zhodnotil kontrolní akci v tržnici Sapa. Rovněž předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter je potěšen, že naprostá většina kontrolovaných prodejců měla vše v pořádku a našly se jen běžné chyby řešené v přestupkovém řízení.

Svaz připravil instruktážní videa ve vietnamštině 

S podobným výsledkem ovšem počítal. Deníku potvrdil, že startu EET skutečně ve vietnamské komunitě předcházela roční příprava. K dispozici byly překlady manuálů dodaných ministerstvem financí, které připravil Svaz Vietnamských studentů a mládeže v ČR, a také instruktážní videa ve vietnamštině; dokonce i software pokladen komunikuje s obsluhou vietnamsky, byť účtenky tiskne česky.

„Někdo si přál, aby bylo dokázáno, že Vietnamci EET nezvládli – a to se nepovedlo," řekl Winter Deníku k zátahu na tržnici Sapa. Podle něj se ukazuje opak: oproti leckterým českým obchodníkům se připravili lépe.

Našly se padělky

V rámci rozsáhlé kontrolní akce ovšem celníci nezůstali bez úlovku. Během razie na tržnici v Libuši zajistili čtyři a půl tisíce výrobků, které označili jako padělky neoprávněně označené logy renomovaných výrobců.

„Dámské kabelky, cestovní tašky, peněženky, kryty na mobilní telefony a přívěsky na klíče," přiblížila zabavený sortiment Ivana Kurková z Celního úřadu pro hlavní město Prahu. „V případě, že by se podařilo tyto falzifikáty prodat, škoda způsobená majitelům ochranných známek by dosáhla téměř 43 milionů korun," konstatovala. Výše škody celníci v podobných případech určují podle ceny originálů. Proti tomu se však Winter ohrazuje.

Jednalo se o zboží za pár set tisíc 

Podle něj takové údaje jen balamutí veřejnost: skutečnost je taková, že se jednalo o zboží za pár set tisíc – a nikdo přece nemůže očekávat, že si za levný peníz odnese z tržnice domů značkový originál.

Celníci také při kontrole skladových prostor objevili zhruba metrák chlazeného vepřového a kachního masa bez patřičných dokladů. „Vzhledem k nevyhovujícím skladovacím a přepravním podmínkám bylo předáno veterinární správě," uvedla Kurková.

Součástí akce Topas se staly i prověrky, zda podnikatelé nedluží na daních nebo pokutách. V rámci exekučních řízení bylo vybráno 640 tisíc korun v hotovosti – a byl také zajištěn osobní automobil v hodnotě 350 tisíc.

Autor: Milan Holakovský

12.4.2017 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Přijmeme skladníka 33 000 Kč

Přijmeme šikovného a zodpovědného skladníka do velkoobchodu zeleniny a potravin na přípravu zboží dle objednávek. Noční provoz (8.5hod.). Mladý kolektiv, HPP, smlouva na dobu neurčitou, fyzicky náročná práce, příjemné prostředí, zaměstnanecké výhody. Plat až 33.000 Kč HM, možnost dalšího přivýdělku, prémií po zaučení a kariérního růstu.

Obchod - Přijmeme prodavačku 19 000 Kč

Prodejní okénko Minit na Masarykově nádr. přijme prodavačku. Pracovní doba pouze 2-3 dny v týdnu. Náplní práce bude rozpékání Minitek, příprava a prodej párků v rohlíku, kávy. Nástup možný ihned nebo dle domluvy.

Obchod - Zaměstnanec výběrové restaurace 125 Kč

Hledáme zaměstnance do známé výběrové restaurace na pozici obsluhy zákazníků za pultem, přípravy rybích pokrmů, salátů apod. Nástup možný ihned. Náplň práce: obsluha zákazníků, příprava rybích pokrmů, salátů, snacků, práce na pokladně, udržování pořádku na pracovišti.

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 13 500 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci Administrativní pracovník/pracovnice - pouze pro OZP. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč, mzda max. 13500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: V případě zájmu zašlete životopis , Náplň práce:, administrativa (kopírování, laminování), kompletace smluv, vedení dokumentace , Požadujeme: , bezúhonnost, spolehlivost, pečlivost, flexibilita, schopnost samostatné i týmové práce, logické myšlení, Nabízíme: , zázemí silné a stabilní společnosti , možnost dalšího vzdělávání , práci v příjemném a přátelském prostředí , HPP na dobu určitou 1 rok s možností prodloužení. Pracoviště: Centr group-elmont s.r.o.-brno, 602 00 Brno 2. Informace: Dana Mahrová, .


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Pardubicích zavřeli bar kvůli EET, u Svitav sebrali forbesy

Majitel baru v Pardubicích měl EET evidované na jinou firmu. Teď má nuceně zavřeno.

Test Deníku: Účtenky prodejci automaticky nedávají. Navzdory pokutě

Dáte nám účtenku? zeptal se redaktor Deníku Rovnost v rychlém občerstvení ve Vyškově na náměstí. Po zaplacení ji totiž nedostal. Stejně dopadl i…

Dvacet tisíc výher měsíčně. Úředníci ladí detaily Účtenkovky

Téměř rok po startu  EET začne fungovat i státní loterie, v níž se budou losovat kódy z účtenek.

Povinné účtenky – základní otázky a odpovědi

1. Co to je EET?

Zkratka počátečních písmen elektronická evidence tržeb, je to systém dálkového zasílání přehledu tržeb. Už dříve se v Česku uvažovalo o zavedení tzv. registračních pokladen s fiskální pamětí.

zobrazit více >

2. Jak EET funguje?

Podnikatelé si musejí pořídit internet, pokud podnikají venku, tak bezdrátový. K tomu si musejí pořídit tiskárnu na účtenky a do nějakého zařízení (mobil, dotyková pokladna, tablet) nahrát program na odesílání tržeb.

zobrazit více >

3. Kdo eviduje tržby?

EET je rozdělena do čtyř etap. Rozhodující je, do jakého typu podnikání (dle tzv. kódů CZ- NACE) spadáte.

zobrazit více >

4. Co je evidovanou tržbou dle EET?

EVIDOVANOU TRŽBOU JE JAKÁKOLI PLATBA, která není ojedinělá, a je uskutečněna prostřednictvím…

zobrazit více >

5. Co musí podnikatel udělat, aby měl EET (autentizace, certifikát)

Než podnikatel zahájí vydávání účtenek, musí požádá Finanční správu o autentizační údaje, které mu umožní přihlášení na portál správce daně. Po přihlášení si podnikatel na portále zaeviduje své provozovny a vygeneruje tzv. certifikát.

zobrazit více >

6. Jaké zkušenosti si z EET odnesli Chorvaté?

Dodavatelé EET služeb začali růst jako houby po dešti Na začátku jich bylo přes 300. Po počátečním nadšení přišlo vystřízlivění.

zobrazit více >

Praktické otázky z provozu

1. Jak vybrat dobrého dodavatele pokladen? Na co si dát pozor?

V současné době vidíme na trhu mnoho start-upů, které víří vody trhu s EET, což je velmi dobře. Pokud ale vycházíme ze zahraničního trhu, kde mají i několikaleté zkušenosti, je patrné, že většina nových společností do roka své existence zaniká.

zobrazit více >

2. Jakým způsobem funguje ovládání tabletu/dotykové pokladny a jak se vkládá papír?

Ovládání dotykové pokladny je stejné, jako každý jiný tablet. Pokud si tedy umíte přečíst článek na denik.cz, je zde veliký předpoklad, že zvládnete i elektronickou pokladnu.

zobrazit více >

3. Jak se kasa zavírá a jak z ní předám informace své účetní?

Záleží na konkrétním dodavateli. Například nejrozšířenější typ eKasa má funkci, která umožňuje na konci směny zvolit položku „Uzavřít pokladnu". Zde si uživatel vybere, zda-li již dnes zavírá nebo pouze předává směnu někomu ze svých kolegů.

zobrazit více >

4. Slyšel jsem, že je dobré, aby kasa měla zálohování dat pomocí cloudu. Co když se mi data smažou?

Pokud by se stalo, že z jakéhokoliv důvodu přijdete o data v zařízení, tak se dají všechna data obnovit pomocí zálohového souboru přímo v aplikaci.

zobrazit více >

5. Zapomněl jsem si PIN do kasy, jak ho obnovím? Reset pinu.

PIN kódy lze měnit a i upravovat i na dálku. Opět záleží na konkrétním modelu pokladny.

zobrazit více >