Insolvenci firmy způsobil nerealistický odhad počtu zákazníků a z něj vyplývající velké skladové zásoby.

"Ekonomická situace naší společnosti, jako poskytovatele služeb elektronické evidence tržeb, se vyvinula tak negativně, že byl na naši firmu podán návrh na insolvenci," píše E.E.T. One v prohlášení.

Zhruba tisíc klientů E.E.T. One má  jediný měsíc na rozhodnutí, zda přestoupí k předem vybrané firmě, která má garantovat dosavadní smluvní podmínky anebo jejich trápení s výběrem vhodné EET pokladny začne nanovo. Podle Igora Třeslína, ředitele firmy Storyous, která vyvíjí a prodává pokladny pro gastronomii, se takový vývoj na trhu dal očekávat.

“Vyplňuje se přesně to, před čím jsme varovali při startu EET. Už tehdy jsme tvrdili, že nepřežijí ti dodavatelé systémů, kteří svůj produkt vyvinuli výhradně kvůli EET. Do problémů se dostanou také ti, kteří přecenili své síly. Dolů je stáhnou náklady za obří marketingové kampaně i klientský servis,“ říká Třeštín.

Třeštín dodává, že nepříznivý trend bude ještě nějakou dobu pokračovat a E.E.T. One dlouho nezůstane jedinou firmou, která insolvenci ohlásila.

Zákazníkům společnosti E.E.T. One, kteří nyní řeší, co dál, Třeštín radí, aby tentokrát nehleděli na cenu pokladny a softwaru, ale hlavně na profesionalitu dodavatele, jeho dobré jméno a přístup k zákazníkům.

„Stále je sice na trhu možné získat takzvané řešení zdarma anebo vyměnit starou kasu za novou bez poplatku. Ale jsou to bez výjimek slevy, za které si v budoucnu stejně zákazník zaplatí. Doba, kdy i další hráči na trhu budou muset převádět bezplatné tarify na ty zpoplatněné, je už za dveřmi,“ říká Třeštín.

Insolvence společnosti E.E.T. One nepřekvapila ani zakladatel pokladního systému Septim.cz Zbyňka Švece. „Firmy jako EET One u nás neměly žádnou historii a vstoupily na trh pokladních systémů čistě kvůli EET s vidinou rychlého výdělku. Je téměř jisté, že i další takové společnosti čeká v příští měsících podobný osud,“ očekává Švec.

Firma Septim.cz se dalšího vývoje neobává. Podle ní jen dochází ke konsolidaci trhu.

Firmy, které už v oboru podnikaly, se musely po startu EET v první řadě postarat o své vlastní klienty a nesnažily se získat nové za každou cenu. Na trh registračních pokladen proto vstupovaly pomaleji, avšak s daleko větší stabilitou. Růst zákazníků očekávaly později.

„Nejvíce na krachy nových firem bohužel vždy doplatí zákazníci, kteří před začátkem první fáze volili zdánlivě nejjednodušší a nejlevnější řešení. Kvůli nedostatečnému zákaznickému servisu nebo nevyhovujícímu softwaru u stávajícícho dodavatele se na nás právě tito restauratéři začínají nyní obracet,“ říká Švec.