Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Daňový odpočet je skromný, ale živnostníky potěší. Právnické osoby mají smůlu

Systém elektronické evidence tržeb a daňové příjmy státu jsou jako spojené nádoby. Doufejme, že budou obě plné. V takovém optimistickém duchu začíná odpovídat na otázky Deníku Eva Šikýřová, daňová poradkyně společnosti BDO Tax.

18.2.2017
SDÍLEJ:

Rozbíhá se druhá vlna zavádění elektronické evidence tržeb a zároveň se blíží termín podání daňových přiznání. Lze zde najít společného jmenovatele?

Ano, v obou případech jde samozřejmě o peníze do státního rozpočtu, a ne o malé. Avšak výraznější dopad zavedení elektronické evidence tržeb do státního rozpočtu lze předpokládat až po rozběhnutí všech fází. V obou případech se také jedná o administrativní povinnost pro podnikatele. Avšak zatímco si na daňová přiznání již všichni zvykli, elektronická evidence tržeb je novinkou. Kompenzací zvýšených nákladů v souvislosti se zavedením elektronické evidence tržeb má být pro podnikatele alespoň nová sleva na dani.

Čtěte také: EET po dvou měsících: Hospody zdražily, guláš stojí i o 10 korun více

Rozdělme si problematiku na dvě části. Předně, jaké jsou možnosti daňového odpočtu z titulu zavedení elektronických pokladen u osob samostatně výdělečně činných?

Osoby samostatně výdělečně činné si mohou jednorázově uplatnit slevu na evidenci tržeb ve výši pět tisíc korun. Nicméně, tato sleva by měla činit nejvýše částku ve výši kladného rozdílu mezi patnácti procenty dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevy na poplatníka (což je 24 840 korun). To znamená, že pro uplatnění maximální částky pět tisíc korun by podnikající fyzická osoba měla vykázat dílčí základ daně ze samostatné výdělečné činnosti nejméně ve výši 199 000 korun.

Je tato možnost trvalá?

Nyní platí, že slevu na dani lze uplatnit pouze ve zdaňovacím období, ve kterém poplatník zaevidoval tržbu poprvé.

A co právnické osoby?

Odpověď je jednoduchá, ty si slevu na dani uplatnit nemohou.

Elektronická evidence tržeb se zatím nevyužívá ani tři měsíce. Máte informace o tom, se kterými problémy tedy z hlediska finančního a daňového zápasí podnikatelé nejčastěji?

Často se objevují obecné dotazy typu, jak vše evidovat a jaké částky hlásit správci daně v případě částečné úhrady faktury v hotovosti. Podnikatelé se také zajímají o to, jak dokazovat interní výpadek systému, kdy po nějakou dobu tržby nelze evidovat. Vedle toho se zabýváme i velmi specifickými dotazy, týkajícími se například rozdílem mezi vynětím tržeb z jízdného hrazeného v dopravních prostředcích. Část dotazů se týká i problematiky daně z přidané hodnoty.

Jaké jsou ohlasy na změny, ke kterým dochází takříkajíc průběžně?

Problematické jsou zejména ty, které se přijímají na poslední chvíli. Takovým příkladem je nedávné sdělení Generálního finančního ředitelství, kterým se vlastně mění text zákona o evidenci tržeb ve vztahu k platbám přes platební bránu. Ačkoli jsou dle výkladu zmíněného státního orgánu nové podmínky rozumnější, podle některých informací už maloobchodní jednotky investovaly nemalé prostředky, aby splnily požadavky původního textu zákona.

Když bude spuštěna druhá etapa, do začátku třetí zůstane ještě rok. Poté už bude do evidovaného systému tržeb spadat prakticky celá ekonomika. Co říkáte na samotnou podstatu tohoto kro-ku? Prospěje státnímu rozpočtu, platební disciplíně apod.?

Obecně platí, že jakákoliv evidence tržeb by měla mít pozitivní dopad na snížení výkonů v takzvané šedé ekonomice, a tím pádem i pozitivní dopad na státní rozpočet. V různé podobě se proto zavádí či už je zavedena v mnoha dalších zemích, včetně Evropské unie, Česká republika tedy není výjimkou.

Čtěte také: Dvanáct dnů do startu druhé vlny EET: obchody se stále ještě připravují

Autor: Jozef Gáfrik

Nahravá se anketa
18.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Hledáme montážníky vzduchotechniky 35 000 Kč Montážník VENTILA vzduchotechnika s.r.o. přijme montážníky vzduchotechniky, rekuperace, klimatizace a digestoří. Vyučení a praxe v oboru chlazení nebo elektro výhodou, né podmínkou. Požadujeme řidičské oprávnění skupiny B aktivní řidič, samostatné rozhodovací schopnosti, pracovitost, beztrestnost, poctivost. Nabízíme dobré platové ohodnocení se spoustou benefitů. Gastronomie - Výdej hotovek - 1/2 HPP kantýna 9 000 Kč Sháníme kolegu/kolegyni do naší nové kantýny na Praze 10, 1/2 úvazek, 4h denně. Jde o výdej hotových jídel Po-Pá, 10-14h. Jídlo, pití a uniforma zdarma, rádi Vás zaškolíme, pokud nemáte zkušenosti, zkušenosti z gastra výhodou. Požadujeme spolehlivost a příjemné vystupování. Pozice je vhodná pro důchodce nebo maminky na mateřské. Plat 9.000 Kč čistého. Gastronomie - Hlavní kuchař / šéf parte 36 000 Kč Přijmeme hlavního kuchaře s praxí nebo zkušenostmi v oblasti italské kuchyně. Nabízíme stabilní zázemí rozvíjející se firmy a dobré ohodnocení (36-40.000 Kč) krátký/dlouhý týden. Ristorante - pizzerie Teodoro se nachází na pěkném slunečném náměstí adresou: náměstí Přátelství 1518/2. Nástup možný ihned. V případě zájmu zašlete svůj životopis na e-mail nebo volejte na tel. pro lepší komunikaci. Budeme se těšit!!! Administrativa - Asistent/ka prodeje 21 000 Kč Obchod s japonským zbožím hledá pracovníka do prodejního oddělení. Hlavní zodpovědnosti: komunikace se zákazníky a dodavateli (v ČJ a AJ); zpracování objednávek; zpracování faktur; prodej v obchodě; příprava objednávek k expedici. Běžná pracovní doba pondělí až pátek, víkendy a svátky volné.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Pardubicích zavřeli bar kvůli EET, u Svitav sebrali forbesy

Majitel baru v Pardubicích měl EET evidované na jinou firmu. Teď má nuceně zavřeno.

Test Deníku: Účtenky prodejci automaticky nedávají. Navzdory pokutě

Dáte nám účtenku? zeptal se redaktor Deníku Rovnost v rychlém občerstvení ve Vyškově na náměstí. Po zaplacení ji totiž nedostal. Stejně dopadl i…

Dvacet tisíc výher měsíčně. Úředníci ladí detaily Účtenkovky

Téměř rok po startu  EET začne fungovat i státní loterie, v níž se budou losovat kódy z účtenek.

Povinné účtenky – základní otázky a odpovědi

1. Co to je EET?

Zkratka počátečních písmen elektronická evidence tržeb, je to systém dálkového zasílání přehledu tržeb. Už dříve se v Česku uvažovalo o zavedení tzv. registračních pokladen s fiskální pamětí.

zobrazit více >

2. Jak EET funguje?

Podnikatelé si musejí pořídit internet, pokud podnikají venku, tak bezdrátový. K tomu si musejí pořídit tiskárnu na účtenky a do nějakého zařízení (mobil, dotyková pokladna, tablet) nahrát program na odesílání tržeb.

zobrazit více >

3. Kdo eviduje tržby?

EET je rozdělena do čtyř etap. Rozhodující je, do jakého typu podnikání (dle tzv. kódů CZ- NACE) spadáte.

zobrazit více >

4. Co je evidovanou tržbou dle EET?

EVIDOVANOU TRŽBOU JE JAKÁKOLI PLATBA, která není ojedinělá, a je uskutečněna prostřednictvím…

zobrazit více >

5. Co musí podnikatel udělat, aby měl EET (autentizace, certifikát)

Než podnikatel zahájí vydávání účtenek, musí požádá Finanční správu o autentizační údaje, které mu umožní přihlášení na portál správce daně. Po přihlášení si podnikatel na portále zaeviduje své provozovny a vygeneruje tzv. certifikát.

zobrazit více >

6. Jaké zkušenosti si z EET odnesli Chorvaté?

Dodavatelé EET služeb začali růst jako houby po dešti Na začátku jich bylo přes 300. Po počátečním nadšení přišlo vystřízlivění.

zobrazit více >

Praktické otázky z provozu

1. Jak vybrat dobrého dodavatele pokladen? Na co si dát pozor?

V současné době vidíme na trhu mnoho start-upů, které víří vody trhu s EET, což je velmi dobře. Pokud ale vycházíme ze zahraničního trhu, kde mají i několikaleté zkušenosti, je patrné, že většina nových společností do roka své existence zaniká.

zobrazit více >

2. Jakým způsobem funguje ovládání tabletu/dotykové pokladny a jak se vkládá papír?

Ovládání dotykové pokladny je stejné, jako každý jiný tablet. Pokud si tedy umíte přečíst článek na denik.cz, je zde veliký předpoklad, že zvládnete i elektronickou pokladnu.

zobrazit více >

3. Jak se kasa zavírá a jak z ní předám informace své účetní?

Záleží na konkrétním dodavateli. Například nejrozšířenější typ eKasa má funkci, která umožňuje na konci směny zvolit položku „Uzavřít pokladnu". Zde si uživatel vybere, zda-li již dnes zavírá nebo pouze předává směnu někomu ze svých kolegů.

zobrazit více >

4. Slyšel jsem, že je dobré, aby kasa měla zálohování dat pomocí cloudu. Co když se mi data smažou?

Pokud by se stalo, že z jakéhokoliv důvodu přijdete o data v zařízení, tak se dají všechna data obnovit pomocí zálohového souboru přímo v aplikaci.

zobrazit více >

5. Zapomněl jsem si PIN do kasy, jak ho obnovím? Reset pinu.

PIN kódy lze měnit a i upravovat i na dálku. Opět záleží na konkrétním modelu pokladny.

zobrazit více >

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY