VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Restaurace ještě zdraží. Po zavedení EET i kvůli pivu

Blanensko, Vyškovsko – První vlna zdražování v restauracích přišla na Blanensku a Vyškovsku hned se zavedením elektronické evidence tržeb v prosinci. Podniky se nyní potýkají s úbytkem hostů, kteří si za služby zřejmě zanedlouho ještě připlatí.

6.1.2017
SDÍLEJ:

Povinnost vydávat účtenky mají všechna pohostinská, stravovací a ubytovací zařízení. V opačném případě jim hrozí až půlmilionová pokuta.Foto: DENÍK/Martina Hašková

Za obědové menu zaplatí lidé v Blansku jen o pár korun víc než před zavedením elektronické evidence tržeb. Citelněji se ceny zvýšily ve Vyškově, třeba Hotel Selský dvůr o jedenadvacet. Restauratéři upozorňují, že zdražování ještě nemusí skončit. Od března se totiž nový zákon začne týkat i obchodníků.

V restauraci U Golema v Blansku stojí oběd tak jako před prvním prosincem třiaosmdesát korun. Spolumajitel podniku Bohuslav Jedinák ale neví, zda cenu udrží. „Uvidíme, jak to bude letos s cenou potravin a dalších vstupů. Elektronická evidence tržeb byla pro nás docela drahá. Jen za úpravu softwaru jsme zaplatili šestnáct tisíc. Jako firma si z toho na daních nic neodečteme," řekl spolumajitel restaurace Bohuslav Jedinák.

Zvedat ceny plánuje hospodský Miroslav Svědínek, který má podnik ve sportovní hale v Adamově na Blanensku. I tam zůstaly po zavedení elektronické evidence tržeb ceny za jídlo a pití stejné. „Neměl jsem důvod zdražovat. Lidí chodí zhruba pořád stejně. Nemáme stálou klientelu. Jsme závislí na sportovních akcích a trénincích, které se v hale konají. Ceny zvednu asi až později, protože pivovary zdražily zhruba o třicet korun na bečce. Za půllitr piva pak hosté zaplatí o korunu víc. Šestadvacet," předpověděl Svědínek.

Pohostinství nyní zažívají útlum, protože lidé po vánočních svátcích a silvestru šetří. „Po Novém roce zákazníků vždycky přichází méně. Úbytek byl i mezi svátky, ale to je také sezonní. Lidé čerpají dovolenou," podotkl majitel vyškovského Hotelu Selský dvůr Michal Dědek. Odmítl přitom, že by se na úbytku hostů projevilo zdražení, které tam souvisí se zvýšením mezd zaměstnancům.

Důsledky zavedení EET
• Zákon o EET začal platit pro poskytovatele pohostinských, stravovacích a ubytovacích služeb 1. prosince 2016.
• Jeho dodržování kontroluje Finanční správa.
• Od 1. března začne platit pro maloobchod a velkoobchod.
• Až půlmilionovou pokutu může dostat podnik, který například nepošle datovou zprávou údaje o evidované tržbě správci daně nebo nevystaví účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne.
• Zdražování poledních menu ve vybraných podnicích na Vyškovsku po 1. prosinci 2016: Hotel Selský dvůr 89Kč/110Kč, restaurace Acapulco 79Kč/95Kč, restaurace Kojál 75Kč/79Kč.
Zdroj: Zákon o EET, zjištění Rovnosti

Pokud jde o elektronickou evidenci tržeb, vše podle něj funguje, jak má. „Nezaznamenali jsme vůbec žádné potíže ani výpadky. Nevíme, jestli u nás byla kontrola. Pokud ano, dopadli jsme dobře, protože s námi nikdo žádné pochybení neřešil," zmínil majitel vyškovské restaurace.

Zároveň ocenil zrušení webu, na kterém zákazníci mohli udávat podniky, které evidenci ignorovaly. „Jestliže někdo nevydává účtenky, samozřejmě by to měl finanční úřad vědět. Web ale mohl být lehce zneužitelný. Dával možnost spoustě anonymů mstít se i poctivým podnikatelům. Proto jsem rád, že ho zrušili," odůvodnil majitel Selského dvora.

Kontrolu nezaznamenali například ani ve vyškovském Kojále. „Na systém si zvykáme. Personál kvůli tomu má o dost víc práce," zhodnotil majitel podniku Marek Gottwald. Polední menu v prosinci zdražil o pětikorunu.

Finanční správa, která má kontrolovat, zda podniky neporušují zákon o elektronické evidenci tržeb, eviduje v České republice zhruba 2 100 oznámení o nevydání účtenky. Kontroloři jsou ale podle generálního ředitele instituce Martina Janečka k menším prohřeškům tolerantní. „Podnikům, kde odhalí jen drobný problém, ale mají tam pokladnu a evidují tržby, se snažíme pomoci vady odstranit. Nicméně pokud někdo nemá pokladnu a neposílá účtenky, nemůže čekat laskavost," varoval Janeček.

Novinku navzdory zdražování někteří lidé oceňují. „Korunové rozdíly mě moc netrápí a nezruinují mě. Zavedení elektronické evidence tržeb schvaluji, jsem pro zprůhlednění podnikání a zamezení krácení všech daní," svěřil se například Petr Vylíčil z Blanska.

Autor: Martina Hašková, Jan Charvát

6.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Babišovi nebudu dělat kašpárka, věří jeho nový poradce

Jeden z nejhlasitějších kritiků elektronické evidence tržeb začal radit jejímu duchovnímu otci Andreji Babišovi. Nebojí se autor Hlídače EET…

Krajští celníci už vyrazili kontrolovat EET

Od prosince už provedli celníci v Libereckém kraji 97 kontrol, sedmnáctkrát odhalili pochybení.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších…

Povinné účtenky – základní otázky a odpovědi

1. Co to je EET?

Zkratka počátečních písmen elektronická evidence tržeb, je to systém dálkového zasílání přehledu tržeb. Už dříve se v Česku uvažovalo o zavedení tzv. registračních pokladen s fiskální pamětí.

zobrazit více >

2. Jak EET funguje?

Podnikatelé si musejí pořídit internet, pokud podnikají venku, tak bezdrátový. K tomu si musejí pořídit tiskárnu na účtenky a do nějakého zařízení (mobil, dotyková pokladna, tablet) nahrát program na odesílání tržeb.

zobrazit více >

3. Kdo eviduje tržby?

EET je rozdělena do čtyř etap. Rozhodující je, do jakého typu podnikání (dle tzv. kódů CZ- NACE) spadáte.

zobrazit více >

4. Co je evidovanou tržbou dle EET?

EVIDOVANOU TRŽBOU JE JAKÁKOLI PLATBA, která není ojedinělá, a je uskutečněna prostřednictvím…

zobrazit více >

5. Co musí podnikatel udělat, aby měl EET (autentizace, certifikát)

Než podnikatel zahájí vydávání účtenek, musí požádá Finanční správu o autentizační údaje, které mu umožní přihlášení na portál správce daně. Po přihlášení si podnikatel na portále zaeviduje své provozovny a vygeneruje tzv. certifikát.

zobrazit více >

6. Jaké zkušenosti si z EET odnesli Chorvaté?

Dodavatelé EET služeb začali růst jako houby po dešti Na začátku jich bylo přes 300. Po počátečním nadšení přišlo vystřízlivění.

zobrazit více >

Praktické otázky z provozu

1. Jak vybrat dobrého dodavatele pokladen? Na co si dát pozor?

V současné době vidíme na trhu mnoho start-upů, které víří vody trhu s EET, což je velmi dobře. Pokud ale vycházíme ze zahraničního trhu, kde mají i několikaleté zkušenosti, je patrné, že většina nových společností do roka své existence zaniká.

zobrazit více >

2. Jakým způsobem funguje ovládání tabletu/dotykové pokladny a jak se vkládá papír?

Ovládání dotykové pokladny je stejné, jako každý jiný tablet. Pokud si tedy umíte přečíst článek na denik.cz, je zde veliký předpoklad, že zvládnete i elektronickou pokladnu.

zobrazit více >

3. Jak se kasa zavírá a jak z ní předám informace své účetní?

Záleží na konkrétním dodavateli. Například nejrozšířenější typ eKasa má funkci, která umožňuje na konci směny zvolit položku „Uzavřít pokladnu". Zde si uživatel vybere, zda-li již dnes zavírá nebo pouze předává směnu někomu ze svých kolegů.

zobrazit více >

4. Slyšel jsem, že je dobré, aby kasa měla zálohování dat pomocí cloudu. Co když se mi data smažou?

Pokud by se stalo, že z jakéhokoliv důvodu přijdete o data v zařízení, tak se dají všechna data obnovit pomocí zálohového souboru přímo v aplikaci.

zobrazit více >

5. Zapomněl jsem si PIN do kasy, jak ho obnovím? Reset pinu.

PIN kódy lze měnit a i upravovat i na dálku. Opět záleží na konkrétním modelu pokladny.

zobrazit více >

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies