Obchodník skončil kvůli EET. Nového nájemce musela obec uprosit

Řadu let byl obyvatelům Šebetova na Blanensku k dispozici. Díky němu si obyvatelé vesnice mohli nakoupit, co zrovna potřebovali, třeba šroubky. Ke konci roku 2016 však provozovatel obchodu s domácími potřebami skočil. Kvůli elektronické evidenci tržeb, která pro maloobchod a velkoobchod začne platit od 1. března. 

17.2.2017 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: čtk

„Obchodník už je v důchodu a vysvětlil nám, že ve svém věku už nemá zájem zavádět EET," informoval starosta Šebetova Zdeněk Čížek. Malá EET pokladna totiž stojí od sedmi a půl tisíce korun, pokladní dotykové systémy pak od čtrnácti tisíc výš. Nyní už má obec dalšího nájemce. Jak však Čížek podotkl, museli ho doslova uprosit. „Jde o místního podnikatele, který má v obci velkosklad s vodou topením a plynem. S evidencí počítá, snad se mu rozjezd podaří. Když má totiž člověk domácí potřeby, musí mít plný sklad různého zboží. Což ho stojí nemálo peněz," řekl starosta.

Spuštění druhé vlny EET se dotkne i turistického informačního centra ve Vyškově. To od 1. března zastaví komisní prodej. „Už nebude přeprodávat vstupenky na kulturní akce jiných obcí. Na tomto prodeji nejsme nijak závislí, zisk je v jeho případě minimální, takže rozhodně kvůli němu nebudeme pořizovat pokladnu pro EET," vysvětlil mluvčí vyškovské radnice Michal Kočí s tím, že by se dal komisní prodej ročně spočítat na prstech jedné ruky. Lístky na městské akce nicméně Vyškované dál bez potíží v turistickém centru zakoupí.

Čtěte také: Internetové obchody nekončí. Účtenky pošlou e-mailem

Druhá vlna elektronické evidence tržeb se dotkne zhruba dvě stě padesáti tisíc podnikatelů. Podle informací z finanční správy si autentizační údaje vyzvedla jen čtvrtina z nich. „Nabízíme proto možnost vyzvednout si je v rozšířených úředních hodinách, a to do 28. února. Celý proces nastavení pokladny vyžaduje časovou rezervu, proto apelujeme na podnikatele, aby si autentizační údaje vyzvedli co nejdříve," vzkázala mluvčí finanční správy Petra Petlachová.

Druhá vlna EETTýká se tržeb z maloobchodu a velkoobchodu. Dotkne se kamenných, pojízdných i stánkových prodejen, supermarketů, trafik, podomního prodeje nebo třeba e-shopů. Pokud však například farmář prodává vlastní produkty, pak má ještě čas. Bude se ho týkat až třetí a čtvrtá fáze EET v roce 2018.

Okresní hospodářská komora ve Vyškově tento týden pořádala pro podnikatele seminář, kde se mohli s druhou vlnou EET blíže seznámit. „Ukončení provozu nám zatím nikdo nehlásil. Spíš mě překvapují zprávy od finanční správy, která uvedla, že je obrovské množství nevyzvednutých registrací. Když jsme zvali na seminář, obcházeli jsme Masarykovo náměstí a tam už zhruba sedmdesát osmdesát procent obchodů má dokonce registrační pokladny," informoval ředitel vyškovské komory Jiří Pinkas.

Potvrdil ale případ Šebetova. „Problém může nastat spíš na malých vesnicích. Kolikrát je drží už lidé v důchodu a k EET přistupovat nechtějí. Komplikované to můžou mít i podnikatelé, kteří se zaměřují například na rozvoz zboží," odtušil Pinkas.

Například majitel firmy na rozvoz farmářských bedýnek Jan Hrnčíř, které čerstvé ovoce a zeleninu zaváží na Vyškovsko i Blanensko, věc vyřídil jednoduše. „Zjistil jsem, že nespadám do žádných škatulek, nejsem ani doprava, ani maloobchod. Abych předešel problémům, rozhodl jsem se program stáhnout do telefonu. K tomu malou přenosnou tiskárnu a účtenky můžu začít vydávat," sdělil Hrnčíř.

Většina zákazníků mu však platí převodem. Pokud se tak nestane a on klienta navíc nezastihne doma, nechá mu bedýnku přede dveřmi. „Bez účtenky. A buď mi ji zaplatí převodem anebo při příští návštěvě vytisknu účtenky dvě," vysvětlil Hrnčíř. Neobává se ani ztráty signálu. „Například v Moravském krasu ho nemám často. Ale nová metodika povoluje účtenky vytisknout už ráno, když vyjíždím," dodal podnikatel.

Co se týká první vlny EET, u té už jsou v plném proudu kontroly. „Za Jihomoravský kraj evidujeme 811 kontrol, přičemž v sedmašedesáti případech bylo zjištěno celkem čtyřiaosmdesát pochybení. Nejčastěji se jednalo o nevystavení účtenky v jednapadesáti případech," dodala Petlachová.

Čtěte také: Kontroly kvůli EET: na účtenkách často chybí čas se sekundami

Autor: Alena Grycová

17.2.2017 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Babišovi nebudu dělat kašpárka, věří jeho nový poradce

Jeden z nejhlasitějších kritiků elektronické evidence tržeb začal radit jejímu duchovnímu otci Andreji Babišovi. Nebojí se autor Hlídače EET…

Krajští celníci už vyrazili kontrolovat EET

Od prosince už provedli celníci v Libereckém kraji 97 kontrol, sedmnáctkrát odhalili pochybení.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších…

Povinné účtenky – základní otázky a odpovědi

1. Co to je EET?

Zkratka počátečních písmen elektronická evidence tržeb, je to systém dálkového zasílání přehledu tržeb. Už dříve se v Česku uvažovalo o zavedení tzv. registračních pokladen s fiskální pamětí.

zobrazit více >

2. Jak EET funguje?

Podnikatelé si musejí pořídit internet, pokud podnikají venku, tak bezdrátový. K tomu si musejí pořídit tiskárnu na účtenky a do nějakého zařízení (mobil, dotyková pokladna, tablet) nahrát program na odesílání tržeb.

zobrazit více >

3. Kdo eviduje tržby?

EET je rozdělena do čtyř etap. Rozhodující je, do jakého typu podnikání (dle tzv. kódů CZ- NACE) spadáte.

zobrazit více >

4. Co je evidovanou tržbou dle EET?

EVIDOVANOU TRŽBOU JE JAKÁKOLI PLATBA, která není ojedinělá, a je uskutečněna prostřednictvím…

zobrazit více >

5. Co musí podnikatel udělat, aby měl EET (autentizace, certifikát)

Než podnikatel zahájí vydávání účtenek, musí požádá Finanční správu o autentizační údaje, které mu umožní přihlášení na portál správce daně. Po přihlášení si podnikatel na portále zaeviduje své provozovny a vygeneruje tzv. certifikát.

zobrazit více >

6. Jaké zkušenosti si z EET odnesli Chorvaté?

Dodavatelé EET služeb začali růst jako houby po dešti Na začátku jich bylo přes 300. Po počátečním nadšení přišlo vystřízlivění.

zobrazit více >

Praktické otázky z provozu

1. Jak vybrat dobrého dodavatele pokladen? Na co si dát pozor?

V současné době vidíme na trhu mnoho start-upů, které víří vody trhu s EET, což je velmi dobře. Pokud ale vycházíme ze zahraničního trhu, kde mají i několikaleté zkušenosti, je patrné, že většina nových společností do roka své existence zaniká.

zobrazit více >

2. Jakým způsobem funguje ovládání tabletu/dotykové pokladny a jak se vkládá papír?

Ovládání dotykové pokladny je stejné, jako každý jiný tablet. Pokud si tedy umíte přečíst článek na denik.cz, je zde veliký předpoklad, že zvládnete i elektronickou pokladnu.

zobrazit více >

3. Jak se kasa zavírá a jak z ní předám informace své účetní?

Záleží na konkrétním dodavateli. Například nejrozšířenější typ eKasa má funkci, která umožňuje na konci směny zvolit položku „Uzavřít pokladnu". Zde si uživatel vybere, zda-li již dnes zavírá nebo pouze předává směnu někomu ze svých kolegů.

zobrazit více >

4. Slyšel jsem, že je dobré, aby kasa měla zálohování dat pomocí cloudu. Co když se mi data smažou?

Pokud by se stalo, že z jakéhokoliv důvodu přijdete o data v zařízení, tak se dají všechna data obnovit pomocí zálohového souboru přímo v aplikaci.

zobrazit více >

5. Zapomněl jsem si PIN do kasy, jak ho obnovím? Reset pinu.

PIN kódy lze měnit a i upravovat i na dálku. Opět záleží na konkrétním modelu pokladny.

zobrazit více >

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies