Bojkot EET? Podnikatelé se ztrácí v nabídkách

/ROZHOVOR/ Čtvrt milionu obchodníků by už 1. března mělo zákazníkům povinně vydat účtenku. Dvě třetiny z nich doteď nepožádaly berní úřad ani o přihlašovací údaje do EET. Na krizový stav se tak připravují i dodavatelé pokladen. V rozhovoru pro Deník to potvrzuje i Luboš Lukasík, jednatel eKasa od O2. Největší firma na trhu teď očekává i několik tisíc dotazů denně.

23.2.2017
SDÍLEJ:
Fotogalerie
5 fotografií

Ilustrační foto.Foto: čtk

Kolik hodin teď naspí vaši operátoři call centra?

Je to paradoxní, ale největší problém jsme měli na callcentru před čtyřmi týdny, kdy vrcholila chřipková epidemie. To nám operátoři odpadávali jeden za druhým. Nyní máme denně okolo 750 hovorů, před dvěma týdny to bylo 550. Nárůst je znát, ale zvládáme ho a posilujeme stavy. Jsme připraveni obsloužit několik tisíc volajících denně.

Čtěte také: Státní zástupci prověří zakázku na software EET

Všichni dodavatelé pokladen se diví laxnosti podnikatelů. Půl roku věděli, co je čeká, ale drtivá většina to sabotuje. Ptáte se jich proč? Doufali ve zrušení EET, nebo je to forma protestu proti Babišovi?

Hodně podnikatelů se ztrácí v množství nabídek. Navíc je i trochu národním zvykem, nechávat věci na poslední chvíli. Přesto se snažíme pomoci – když dorazíte na některou z našich 160 prodejen O2 a koupíte eKasu, na místě vám ji zprovozníme. Pokud nebudete mít čas, můžete si do svého Android tabletu či mobilu aplikaci eKasa jednoduše stáhnout z

internetu. Zdarma ji můžete dva měsíce používat. Vše si vyzkoušíte a pak se můžete rozhodnout, jaké příslušenství potřebujete dokoupit.

Obchodníci mají různé potřeby, jiné věci žádají řezníci a jiné třeba obuvníci. Která skupina je pro dodavatele pokladen nejsložitější?

Dalo by se říci, že nejjednodušší je základní verze – tzn. mít možnost tisknout účet s FIK kódem. Ani propojení pokladny s certifikovanou váhou nepředstavuje zásadnější problém. Složitější je vytvářet nové služby – propojit pokladnu s aplikacemi třetích stran. Například rezervační systém pro penziony, akceptace elektronických stravenek či funkce loterijního terminálu.

Po začátku první vlny někteří hospodští zjistili, že pokladna, kterou pořídili, je k ničemu, a horečně sháněli novou. Objevili se na trhu nějací podvodní dodavatelé EET? Čeho se vyvarovat?

To je přesně ono – jedna věc je dosáhnout schopnosti tisknout účtenku s FIK kódem, což je vesměs primitivní IT disciplína. Druhá věc je, jaké úsilí vás to jako uživatele stojí. U hospod je klíčová rychlost – potřebují mít obrazovku, která je přehledná, a moci kasírovat, případně přesouvat položky mezi stoly jednoduše, intui-tivně a hlavně rychle. Obchodníkům bych zejména doporučil, aby si vybírali dodavatele, kteří mají vizi dalšího rozvoje a kteří jsou schopni chyby rychle napravit. I my jsme udělali chyby, ale díky špičkovému vývojovému týmu jsme schopni je do 48 hodin napravovat.

Nepřehlédněte: Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Hodně se mluvilo o trafikantech, kteří se EET báli skoro nejvíc. Vy pro ně máte spe-ciální pokladnu, co u umí a kolik její provoz stojí?

Máme pro ně speciální modul, který dokáže automaticky nahlašovat remitendu. Odpadá pak zdlouhavé manuální přepočítávání výtisků, které se neprodají. Trafikant může typicky využít i další službu – prodávat tikety na sázky. Když má eKasu, nepotřebuje další terminály od sázkových firem, protože eKasa se dokáže s jejich systémy propojit. Cena je stejná – když berete karty a máte obrat 100 000 za měsíc, je provoz zdarma. Při obratu 50–100 tisíc je 250 Kč, pod 50 tisíc stojí 495 Kč měsíčně.

Obchodníci řeší, jak propojit pokladnu EET a terminál na platební karty. Vy jste obě věci dokázali spojit v jednu. Jak to funguje?

Součástí základního balení je i bezkontaktní terminál pro akceptaci karet. Je propojený s eKasou, takže když se zákazník rozhodne platit kartou, nemusíte na terminálu manuálně zadávat znova částku k platbě. Terminál je navíc bez měsíčního paušálu a transakční poplatek je pouze 0,99 procenta. Banky se standardně pohybují v rozmezí 2–3 procenta a ještě od vás chtějí extra paušál za jejich terminál. 

Transakční poplatek jedno procento je na české poměry málo. Která banka vám nabídla takovou slevu?
Naším partnerem je německá banka Wirecard AG. Díky velkému počtu zákazníků eKasy jsme byli schopni zajistit takové podmínky, že terminál se stává dostupný i pro menší zákazníky, kterým by standardní banky účtovaly vysoké poplatky.

V Chorvatsku po začátku EET na trhu skočili malí poskytovatelé. Místo 300 jich zbylo asi 100, navíc 90procent trhu ovládá osmička největších, včetně operátorů. Nedopadne to u nás stejně? Nebudou pak velcí hegemoni trhu zdražovat nynější relativně levné balíčky služeb a obchodníci se „prohnou"?
Konsolidace určitě přijde. Mnoho poskytovatelů nastavilo obchodní model pouze na prodeji HW a marži z toho plynoucí. To je dlouhodobě neudržitelné. My vidíme v EET zejména příležitost, jak elektronizovat podnikání. Když už musíte mít na stole počítač/tablet, je jen malá cesta k tomu, abyste začali automatizovat skladové hospodářství, propojovat pokladnu s účetními a rezervačními systémy atp.
Zdražování bych se nebál, protože je zde i velká část trhu, která už nyní používá zavedené pokladní systémy a kvůli EET si udělali jen upgrade softwaru. Už dnes tam zpravidla platí dodavateli nějaký servisní poplatek. V souvislosti s EET se otevřel nový trh zejména v té oblasti, kde doposud žádné IT nástroje zákazníci nevyužívali.

EET je i zkouškou pro finanční správu. Jak zatím hodnotíte její informační kampaň pro podnikatele? Chápou živnostníci, co mají udělat, než začnou tržby evidovat, jak dlouho ta příprava trvá a kolik sto stojí?
Když se podíváme do historie, je EET vůbec první projekt, kdy státní správa šla z kůží na trh a proaktivně zajišťovala propagaci. To je bezpochyby dobře. Na druhou stranu se ukazuje, že jestli máme v ČR bolavé místo, je to obecně nízká IT gramotnost. Jednoduše lidé se málo kamarádí s technikou. Projekt EET to myslím jasně dokázal. Pokud bych nyní od státu něco očekával, byla by to právě strategie, jak toto změnit, jak investovat do rozvoje vzdělanosti v těchto oblastech, aby se z toho do budoucna stala národní konkurenční výhoda.

Autor: Redakce

Souhlasíte s EET?

Ano

49 %

Ne

51 %

Hlasovalo: 28375

23.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Krajští celníci už vyrazili kontrolovat EET

Od prosince už provedli celníci v Libereckém kraji 97 kontrol, sedmnáctkrát odhalili pochybení.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších…

Protestujte proti EET, vyzývají Svobodní živnostníky

Strana svobodných občanů vyzývá živnostníky, aby 1. března v poledne na tři minuty symbolicky zavřeli své provozovny na protest proti spuštění…

Povinné účtenky – základní otázky a odpovědi

1. Co to je EET?

Zkratka počátečních písmen elektronická evidence tržeb, je to systém dálkového zasílání přehledu tržeb. Už dříve se v Česku uvažovalo o zavedení tzv. registračních pokladen s fiskální pamětí.

zobrazit více >

2. Jak EET funguje?

Podnikatelé si musejí pořídit internet, pokud podnikají venku, tak bezdrátový. K tomu si musejí pořídit tiskárnu na účtenky a do nějakého zařízení (mobil, dotyková pokladna, tablet) nahrát program na odesílání tržeb.

zobrazit více >

3. Kdo eviduje tržby?

EET je rozdělena do čtyř etap. Rozhodující je, do jakého typu podnikání (dle tzv. kódů CZ- NACE) spadáte.

zobrazit více >

4. Co je evidovanou tržbou dle EET?

EVIDOVANOU TRŽBOU JE JAKÁKOLI PLATBA, která není ojedinělá, a je uskutečněna prostřednictvím…

zobrazit více >

5. Co musí podnikatel udělat, aby měl EET (autentizace, certifikát)

Než podnikatel zahájí vydávání účtenek, musí požádá Finanční správu o autentizační údaje, které mu umožní přihlášení na portál správce daně. Po přihlášení si podnikatel na portále zaeviduje své provozovny a vygeneruje tzv. certifikát.

zobrazit více >

6. Jaké zkušenosti si z EET odnesli Chorvaté?

Dodavatelé EET služeb začali růst jako houby po dešti Na začátku jich bylo přes 300. Po počátečním nadšení přišlo vystřízlivění.

zobrazit více >

Praktické otázky z provozu

1. Jak vybrat dobrého dodavatele pokladen? Na co si dát pozor?

V současné době vidíme na trhu mnoho start-upů, které víří vody trhu s EET, což je velmi dobře. Pokud ale vycházíme ze zahraničního trhu, kde mají i několikaleté zkušenosti, je patrné, že většina nových společností do roka své existence zaniká.

zobrazit více >

2. Jakým způsobem funguje ovládání tabletu/dotykové pokladny a jak se vkládá papír?

Ovládání dotykové pokladny je stejné, jako každý jiný tablet. Pokud si tedy umíte přečíst článek na denik.cz, je zde veliký předpoklad, že zvládnete i elektronickou pokladnu.

zobrazit více >

3. Jak se kasa zavírá a jak z ní předám informace své účetní?

Záleží na konkrétním dodavateli. Například nejrozšířenější typ eKasa má funkci, která umožňuje na konci směny zvolit položku „Uzavřít pokladnu". Zde si uživatel vybere, zda-li již dnes zavírá nebo pouze předává směnu někomu ze svých kolegů.

zobrazit více >

4. Slyšel jsem, že je dobré, aby kasa měla zálohování dat pomocí cloudu. Co když se mi data smažou?

Pokud by se stalo, že z jakéhokoliv důvodu přijdete o data v zařízení, tak se dají všechna data obnovit pomocí zálohového souboru přímo v aplikaci.

zobrazit více >

5. Zapomněl jsem si PIN do kasy, jak ho obnovím? Reset pinu.

PIN kódy lze měnit a i upravovat i na dálku. Opět záleží na konkrétním modelu pokladny.

zobrazit více >

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies